Ez a bejegyzés 2022 szeptember 1. óta nem frissül, ugyanis a KATA a legtöbb egyéni vállalkozónak már nem alternatíva. Kezdőknek – kifejezetten a mellékállásban vállalkozóknak – az átalányadózást ajánljuk. Olvasd el az erről készült összefoglalónkat. Tovább >>
Ha kezdő vállalkozó vagy, akkor biztosan igaz rád, hogy:
Az esetek 99%-ban egyéni vállalkozóként jársz a legjobban!
Ami egyszerű, konkrét – és a hétköznapi embernek is teljesen érthető.
Az adózásodat pedig jó eséllyel KATA-sként fogod végezni.
De hogyan indítsd el az egyéni vállalkozásodat 2022-ben, mik az egyéni vállalkozás feltételei, mire lesz szükséged, mi az az ügyfélkapu – és hogyan kezeld?
Erről további információkat találsz a cikkben.
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Tartalom
Egyéni vállalkozás indítása 2022 (részletesen)
Ha még nem olvastad, mindenképpen nézd meg a KATA adózásról szóló részletes ismertetőnket.
Amiben megtalálhatod:
- mik az egyéni vállalkozás feltételei
- milyen költségekkel számolhatsz pontosan.
2021. január 1-től a legnagyobb változás, hogy azt a vállalkozást, akinek a tárgyéven belül 3 millió forint felett számlázol 40%-os adó megfizetési kötelezettség terheli.
FONTOS: Az útmutató csak tájékoztató jellegű. Mi is végigmentünk a folyamaton és tisztában vagyunk annak lépéseivel, azonban nem ez a szakmánk. Lehetnek egyedi esetek, úgyhogy azt javasoljuk, hogy mindenképpen konzultálj egy könyvelővel.
Vállalkozói bankszámla
Alanyi adómentes egyéni vállalkozás esetén – amilyen a KATA – nem szükséges külön vállalkozói bankszámlát nyitni.
Használható a saját magán bankszámla is erre a célra. Így ide érkeznek majd az utalások.
Előnye:
- Nem kell újabb számlavezetési díjat fizetni.
Hátránya
- Adóellenőrzés során a teljes privát számlaforgalmat ellenőrzik, mert nem lehet elkülöníteni a vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó bevételeket és kiadásokat.
- Ha a weboldaladon online fizetést szeretnél, akkor lehetséges, hogy a banki szolgáltató vállalkozói névre szóló (e.v. végződésű) bankszámlát kér.
- ÁFA körbe való belépés esetén kötelező egy külön vállalkozói számlán vezetni a bevételeket és kiadásokat. Így ilyen esetben nem alkalmazható a privát bankszámla.
Ezek alapján mi úgy gondoljuk, hogy megéri nyitni egy vállalkozói számlát, de mindenki eldöntheti, hogy szüksége van-e rá.
FONTOS: Vállalkozói bankszámla, csak már bejegyzett egyéni vállalkozás esetén hozható létre.
Személyes Ügyfélkapu
Ügyfélkapura szinte minden magyar állampolgárnak szüksége van.
Ezen keresztül ugyanis gyorsan és hatékonyan lehet a hivatalos ügyeket intézni. Legyen szó adóbevallás leadásáról, TAJ szolgáltatásról stb.
Tehát, ha még nincs Ügyfélkapud, akkor mindenképpen regisztrálj.
Bármelyik okmányirodában / kormányablakban meg tudod igényelni. És hogy még egyszerűbb legyen, itt tudsz előre időpontot is foglalni.
FONTOS TIPP: Érdemes az egyéni vállalkozást hónap elején elindítani, mert a tételes adót a teljes naptári hónapra fizeted. Tehát mindegy, hogy 1-én vagy 30-án indítod a válallkozást arra a hónapra a 25-50-75.000 Ft-ot (kinek mennyi) minden esetben ki kell fizetned.
Egyéni vállalkozás indítása ügyfélkapun keresztül
Egyéni vállalkozás indítására jelenleg az okmányirodában / kormányablakban és online az Ügyfélkapun is lehetőség van.
2020 júliustól viszont a személyes ügyintézésre csak az adóhivatalokban van lehetőség.
Amennyiben rendelkezel Ügyfélkapuval a legegyszerűbb, ha online indítod el az egyéni vállalkozásodat. Ehhez látogasd meg a Webes Ügysegédet, ahol válaszd az “Egyéni vállalkozás” menüpontot.

Egyéni vállalkozó székhely
A vállalkozásodnak lennie kell egy székhelyének.
Kint kell lenni a névtábládnak a kapun, postaládán, kapucsengőn, ajtón, mivel ide érkeznek majd a vállalkozáshoz köthető hivatalos papírok.
Ha a saját ingatlanod lesz a székhely, akkor nincs különösebb dolgod.
Azonban, ha haszonélvezet van rajta, akkor a a székhely bejegyzéséhez a haszonélvező beleegyezésére lesz szükséged.
Ha nem saját az ingatlan, akkor minden tulajdonostól és haszonélvezőtől (ha van ilyen) szükség van a székhelyhasználat jogcímet igazoló okiratra. Ebben járulnak hozzá, hogy az egyéni vállalkozásod székhelye az ingatlanban legyen bejegyezve.
Egyéni vállalkozó tevékenységi kör
A vállalkozás indításakor meg kell adni azokat a tevékenységeket, amiket az egyéni vállalkozás végezni fog. Ezek listája itt található.
Érdemes elolvasni, hogy egy tevékenységi kör pontosan mit foglal magába. Lefedi-e azt a tevékenységet, amit egyéni vállalkozóként végezni fogsz?
A legtöbb végzettség nélküli tevékenységi kör, azonban vannak olyanok, amik engedélykötelesek. Ha már megvan, hogy milyen tevékenységeket akarsz végezni, akkor itt le tudod ellenőrizni, hogy szükséged lesz-e engedélyre hozzá.
FONTOS: Nem kell a regisztrációkor minden tevékenységet felvenni, ami eszedbe jut. A későbbiekben, online pár kattintással újabb tevékenységeket adhatsz a vállalkozásodhoz, vagy törölhetsz a már meglévők közül.
Alanyi adómentesség
Az alanyi adómentesség (AAM) főként a kezdő vállalkozóknak éri meg.
Így KATA esetén 12 millió forintig nincs szükség ÁFA fizetésre.
Előnyös, ha alacsony költségek mellett végzed a tevékenységedet, tehát magas hozzáadott értékű szolgáltatást nyújtasz.
Ilyen például a szövegíró, online marketing kivitelező vagy weboldal készítő tevékenység. Ahol csak minimális eszközre van szükség (laptop) és viszonylag magas áron számlázható az elvégzett munka.
FONTOS: ebben az esetben nem számítasz fel ÁFA-t, de nem is igényelhetsz vissza.
Az AAM előnyei:
- Nem kell ÁFA bevallást készíteni.
- ÁFA mentesen vehetők igénybe a szolgáltatásaid. Ez nagy előny magánszemélyeknek, mert nem kell kifizetniük a szolgáltatás után a 27% ÁFA-t.
- Nem kötelező külön bankszámlát fenntartani.
Ha átléped a 12 millió forintos határt, akkor automatikusan ÁFA körbe kerülsz. Ilyenkor 40%-os adó terheli a kisadózót. Ahogy korábban írtuk, ebben az esetben, külön vállalkozói bankszámlára is szükséged lesz.
Tehát, ha az alanyi adómentességet választod, akkor az Ügyfélkapus regisztrációnál a “ÁFA-mentesség” menüpontnál a “Alanyi adómentességet választok” fülön a rublikát “Igen”-re kell állítani.
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Egyéni vállalkozó adószám
A folyamat végén, a kérelem jóváhagyását követő tájékoztatóban lesz megtalálható a adószámod.
FONTOS: nem összekeverendő az adóazonosító jellel. Az adószám így fog kinézni: 12345678-1-30
Vállalkozói igazolvány
A vállalkozói igazolványt 2010 óta nem volt kötelező kiváltani. 2020 januártól pedig megszűnt, a még forgalomban lévő papírok pedig automatikusan hatályukat vesztik.
A lépések – röviden összefoglalva
Ha KATA-s egyéni vállalkozó leszel akkor a lépések a következők:
- Webes Ügysegéd – Egyéni vállalkozás menüpont kiválasztása
- Ügyfélkapu bejelentkezés
- Személyes adatok kitöltése
- Székhely adatok megadása
- Főtevékenység és egyéb tevékenységek megadása
- Adózási adatok
- Alanyi adómentesség
- Közösségi adószám igénylése: ha külföldre is számlázol
- A kisadózó vállalkozások tételes adójával kapcsolatos nyilatkozatok (itt jelented be magad KATA-s egyéni vállalkozónak)
- Munkavégzés jellege: Főfoglalkozásként vagy heti 36 órát elérő munkaviszony mellett stb.
- Adatok ellenőrzése – Nyilatkozattétel – Végső ellenőrzés
- A NAV a kérelem jóváhagyását követően kiküldi az adószámodat
Gratulálunk KATA-s egyéni vállalkozó lettél!
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Egyéni vállalkozó kamarai regisztráció
A vállalkozás alapításától számított 5 napon belül regisztrálni kell a székhely szerinti illetékes kereskedelmi és iparkamaránál.
Azt hogy a székhelyed szerint melyik iparkamarához tartozol, itt tudod megnézni.
A regisztrációt pedig itt tudod elvégezni.

Az adatokat értelemszerűen kell kitölteni.
Amire szükséged lesz:
- Adószám (nem az adóazonosító jel, ami az adókártyán van, hanem a vállalkozásod adószáma)
- Vállalkozásod-, kapcsolattartó- és űrlapkitöltő adatai – ezt automatikusan kitölti a rendszer, csak le kell ellenőrizned
- Bankszámlaszám – az amelyikről a kamarai hozzájárulást utalod.
- Székhely
FONTOS: Nem minden mező kitöltése kötelező és a legtöbbhöz kapsz plusz információt, ha az egered a sárga kis “i” betűre húzod.
A folyamat végén ki kell nyomtatnod a regisztrációs adatlapot és be kell küldened a feltüntetett címre.
Ha ez megvan már csak az éves 5000 Ft kamarai hozzájárulást kell elutalnod a területi iparkamarának.
Kereskedelmi tevékenység bejelentése
Amennyiben kereskedelmi tevékenységet fogsz végezni, például egy webshopot indítasz, akkor ezt be kell jelenteni a székhelyed szerinti önkormányzathoz.
Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.
10% kedvezmény kupon: SR_ID640_0409TG
Az önkormányzat honlapján található erre nyomtatvány, amit le lehet tölteni. A kitöltés után ezt bescannelve vissza kell küldeni a honlapon feltüntetett e-mail címre. Vagy elküldheted papír alapon, postai úton is.
Egyéni vállalkozó iparűzési adó bejelentés
Az iparűzési adó számításról a KATA adózásról szóló cikkünkben írtunk részletesen.
Az IPA-t a KATA adatlap leadásától számított 15 napon belül be kell jelenteni az illetékes önkormányzatnál.
Történhet papír alapon vagy az önkormányzat elektronikus portálján (ehhez Ügyfélkapus bejelentkezésre van szükség)
A befizetés menetéről és a meghatározott összegről pedig a bejelentés után az önkormányzat e-mailben küld tájékoztatást.
Számlázó program bejelentése a NAV-nak
A vállalkozásod akkor tekinthető aktívnak, ha megjött a visszaigazolás az Ügyfélkaputól és az Önkormányzattól is.
Ekkor eldöntheted, hogy papír alapon akarsz-e számlát kiállítani, vagy regisztrálsz egy online számlázó programba.
A számlázó programnak van ugyan egy éves díja, de nagy könnyedséget jelent és rengeteg terhet levesz a válladról.
Azt javasoljuk felejtsd el a papír alapú számlákat, mert a NAV felé minden kiállított számláról bejelentési kötelezettséged van. Tehát mindenképpen szükséged lesz egy online számlázóra.
A két legnagyobb szereplő a piacon: a Billingo és a Számlázz.hu
Ha 2021 január 4. előtt kezdted el használni a számlázó programot, akkor bejelentési kötelezettséged van/volt. Ebben minden számlázó rendszer segítséget nyújt. Nekik is érdekük, hogy zökkenőmentesen menjen a dolog.
2021 január 4-ével viszont megszűnt a számlázó programokra vonatkozó bejelentési kötelezettség, ezért ha ez után kezdted el használni, akkor nincs semmilyen teendőd.
FONTOS: a KATA-s vállalkozónak, az általa kiállított számlára rá kell írnia, hogy KISADÓZÓ. Ezt a számlázó programok automatikusan megteszik, de a kézi számlázáskor külön figyelned kell rá.
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Fontos útravaló
Mostmár te is tudod, hogyan tudsz egyéni vállalkozóvá válni!
A következő lépés: Hogyan tudsz egy profitábilis vállalkozást építeni?
Irratkozz fel hírlevelünkre, ahol a konkrét üzleti stratégiánk 75%-át megosztjuk.