8 hasznos tipp webáruházak számára

START vállalkozás indítás kurzus — INGYEN

Extra vállalkozás- és webshop ötletek, feladatok, kérdések, esettanulmányok és exkluzív anyagok.

Érdekel

Ha már van webáruházunk, de még nem vagyunk elégedettek teljesítményével, mutatunk 8 tippet ahhoz, hol érdemes a hibát és a fejlődési lehetőséget keresni. Ráadásul azon területeket érintjük, ahol sosem lehetünk készen, ahol mindig lesz tere a tanulásnak és új tapasztalatok alkalmazásának. 

A jó tippek lehetnek állandóak, de az e-kereskedelem bizonyosan nem statikus, így a keresőoptimalizálás új fogásait éppúgy érdemes figyelni, mint a technológia fejlődését a webshop logisztikában.

1. Láthatóság nélkül minden felesleges

Az interneten minden megtalálható, de a fogyasztónak konkrétan minket kell megtalálnia. Ráadásul nem is tetszőleges böngészőnek kell ráakadnia webáruházunkra, hanem annak, akinek szándéka és lehetősége is van a vásárlásra. Ha nem sikerül elérnünk valamilyen módon ezen böngészőket, akkor bármilyen profi is más területeken webáruházunk, az nem lesz sikeres.

A keresőoptimalizálásról, annak legfontosabb két fegyveréről a tartalomfejlesztésről és a linképítésről számtalan helyen olvashatunk. Valóban ezen eszközökkel érhető el az, hogy webáruházunk láthatóvá váljék, a kulcs mégsem itt keresendő. A keresőoptimalizálás nem általánosságban történik, hanem tudatos döntések mentén halad egy meghatározott cél felé. Ha rosszak a döntések és pontatlan a célmeghatározás, akkor a legjobban használt eszköz is hatástalan marad.

A keresőoptimalizálás nulladik lépése a célközönség megismerése, problémáik és online tevékenységeik felmérése. Ezekre támaszkodva lehet kulcsszókutatást végezni, annak eredményét értékelni és erre alapozva megkezdeni az építkezést. Ha nem jól határozzuk meg a célközönséget és nem látjuk azokat a problémákat, amikre megoldásokat keresnek a neten, akkor nem a valóban hasznos kulcsszavakra fogunk optimalizálni és nem azok fogják webáruházunkat megtalálni, akiket igazán el szeretnénk érni.

Ha nem érzzük sikeresnek a keresőoptimalizálást, akkor nem feltétlenül a tartalomfejlesztéssel van a gond, sokkal valószínűbb, hogy azokkal az alapokkal, amire az támaszkodik.

2. Az árképzésen múlhat a siker

Ne szépítsük: a legtöbb magyar olcsón szeretne vásárolni és a legkedvezőbb ajánlatot megtalálni. Ugyan számtalan árképzési modell létezik, de a hazai piacon döntően a versenytársak befolyásolják lehetőségeinket. Az árképzés egyik legfontosabb kérdése mindig az lesz, hogy a helyettesítő termék milyen áron szerezhető be. Az esetek többségében minden egyéb szempont ez után következik.

Ennek ellenére nagyon könnyű abba a hibába beleesni, hogy minden más szempontot figyelmen kívül hagyjunk és az árverseny megnyerésének örömében elengedjük a sikert. Hosszú távon ugyanis nem az a célunk, hogy minél többet kereskedjünk, hanem az, hogy minél nagyobb profitra tegyünk szert.

Két klasszikus hibát kell elkerülnünk: az egyik, hogy a bevételből ne tudjuk fizetni a beszerzést és az üzemeltetést, mert ebben az esetben minden eladott termék csak a szakadék széle felé lök minket nem pedig a siker útján juttat előre. A másik, hogy nevünket semmi mással ne kössék össze, csak azzal, hogy olcsók vagyunk. Az „olcsó, de ócska” kategóriából iszonyatosan nehéz kitörni, akkor is, ha a termék amúgy nem ócska. A bevezetőnek szánt épphogy csak túlélést szolgáló árakat nehéz lesz levetkeznünk.

3. Tekintsük át a kínálatot

Az árképzés és azt megelőző piackutatás során bizony juthatunk arra a felismerésre, hogy bizonyos termékekkel egyszerűen nem éri meg foglalkoznunk. Minél előbb jutunk erre a felismerésre, annál kevesebb feleslegesen befektetett munkát és pénzt veszítünk. A termékkínálat elemeit folyamatosan figyelnünk kell és ha valamivel nem éri meg foglalkoznunk, ne legyünk szívbajosak.

A piac folyamatos monitorozása és a termékkínálat frissítése elengedhetetlen. Új vetélytársak feltűnése vagy éppen korábbi konkurenciák megszűnése változtathat piaci lehetőségeinken, miként kínálatunk minden darabja bejárja saját életciklusát, amiknek különböző fázisaiban eltérő értékesítési stratégia lehet sikeres.

A kínálat aktualizálásával és a termékek árképzésének időszakos felülvizsgálatával tudjuk követni vagy akár meghatározni a piaci folyamatokat. Ha mi statikusak maradunk, attól még a piac változik és garantáltan lemaradunk.

4. Frappáns, egyszerű és átlátható honlap

A keresőoptimalizálás fontos, de a végén mégis csak a fogyasztó igényeinek kell igazán megfelelnie a honlapnak. Frappánsnak és célközönségünknek megfelelő stílusban kell fogalmaznunk. Egyértelműen, érthetően és tömören kell írnunk, senki nem szeret töltelék szövegeket olvasni. A dizájn fontos, de ennél már csak a praktikum fontosabb: a jó webáruház reszponzív, logikus és átlátható felépítésű.

Ha széles a termékkínálat és számtalan módon lehetne csoportosítani az egyes darabokat akkor egy pontos, részletes, de egyszerűen kezelhető kereső sokkal hasznosabb, mint a különböző al-al kategóriák és fülek rendszerének kiépítése: a webes vásárlás egyik előnye a gyorsaság és egyszerűség, ha ez sérül azzal csak vevőt veszíteni lehet.

5. Még több fizetési lehetőséget

A legnagyobb blama az, ha egy fogyasztót elértünk és meggyőztünk, majd azért hagyja el a kosarat, mert nem talál számára kedvező fizetési módot vagy megbízható felületet. Nincs olyan, hogy a túl sok fizetési lehetőség zavaró lenne, annyi módot aktiváljunk webáruházunkban, amennyire csak módunk van.

Biztosan szükség lesz a hagyományos utánvétre, amit készpénzzel vagy bankkártyával is kiegyenlíthet a vásárló. Az utánvét aránya már csökkenőben van, de még mindig kiemelkedően fontos. A bankkártyás fizetést is meg kell oldanunk a weblapon, mivel ez a leggyorsabb és legkényelmesebb mód. Ha van rá mód, válasszunk olyan szolgáltatót, ami a ritkább kártyatípusokat – például AmEx, JCB, UnionPay – is elfogadja. Célközönségünktől függően hasznos lehet alternatív fizetési felületeken is elfogadnunk a vásárlás összegét (például: PayPal, Barion stb.)

Fontos, hogy a fizetési felület biztonságos legyen és a vásárlók is annak tartsák azokat. Szívesebben adják meg kártyaadataikat olyan felületeken a vásárlók, amiket ismernek, aminek működése kiszámítható számukra.

6. Legyünk elérhetőek

Egy webáruháznak kötelező ügyfélszolgálatot fenntartania még akkor is, ha a legtöbb vásárló sosem fog kapcsolatban lépni velünk. Az ügyfélszolgálat könnyű elérhetősége és annak tudata, hogy probléma esetén könnyen fel tudják velünk venni a kapcsolatot nagy mértékben növeli a bizalmat áruházunk felé. Ugyanez igaz a fizikai boltra is: aki neten keres minket valószínűleg itt is fog vásárolni, de már a tudat, hogy ha úgy alakul, be tud sétálni egy boltba hozzánk növeli megbecsülésünket.

Az ügyfélszolgálatunk tehát legyen könnyen elérhető és reagáljon gyorsan. A gyors reakció megnyugtató, de nem pótolja a felkészültséget és a kompetenciát. Két esetben keresik fel jellemzően az ügyfélszolgálatot: olyan kérdéssel, amire választ kapva döntenek a vásárlásról, valamint megoldandó panasszal. A tisztességes panaszkezelés alap, de fókuszáljunk picit a másik esetre.

Az ügyfélszolgálatnak szerepe van az értékesítésben és ha kellően kompetens, akkor egy vásárlói kérdés kapcsán elő tudja azt segíteni. Nincs jobb lehetőség a vásárló szándékainak megismerésére annál, mint amikor konkrétan beszélhetünk vele. Éppen ezért fontos, hogy a kérdés megválaszolásán felül, próbáljunk meg minél többet megtudni róla és akár segíteni számára a döntésben – akár egy másik termékünk irányába. Az ügyfélszolgálat arra is alkalmas, hogy begyűjtse a közvetlen vásárlói visszajelzéseket webáruházunkkal kapcsolatban: ha valamiről sokat kérdeznek, ott hiba lehet az elsődleges tájékoztatással a weboldalon.

7. Fejlesszük a logisztikát

Mindig van mit fejleszteni a logisztikán. Ezzel kapcsolatban a jó hír, hogy ezt ki is szervezhetjük egy fulfillment szolgáltató felé. Gazdaságilag ez mindig jó döntés, hiszen gyorsabbá, pontosabbá, olcsóbbá válik logisztikánk, aminek költségeit jobban át tudjuk tekinteni és ki tudjuk előre számítani. A jó fulfillment szolgáltató nem pusztán raktáros, hanem fontos partner és tanácsadó is tud lenni. A versenyképes ajánlat mellett éppen ezért érdemes olyan szolgáltatót választani, aki hosszabb távú terveink kiszolgálására is alkalmas.

8. Ne engedjük el vevőink kezét

Minden marketing tanácsadó unalomig ismételt állítása, hogy egy vevőt megtartani, újra vásárlásra ösztönözni egyszerűbb és jóval olcsóbb, mint egy új vásárlót megtalálni. Ez az alaptétel igaz, de különböző termékkategóriáknál másként ápolhatjuk kapcsolatunkat vásárlóinkkal. A klasszikus példa, hogy ha valaki vett egy WC-csészét, akkor várhatóan nem fog másnap újra vásárolni egyet – ugyanez mondjuk macskaeledelről nem mondható el.

A tuti tipp tehát nem egy konkrét módszer, hanem annak az elvnek a bevésése, hogy azon fogyasztókkal, akikkel kapcsolatba kerültünk, akik egyszer már minket választottak, mindenképpen foglalkoznunk kell. Az, hogy ez egy cross-sell ajánlat, törzsvásárlói program, személyre szabott hírlevél vagy bármi egyéb, már egyéni stratégiánk függvénye. Ha nincsenek visszatérő vásárlóink vagy azt se tudjuk, hogy vannak-e, akkor komoly fejlődési lehetőség rejlik még ezen a téren előttünk.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vállalkozói START kurzus INGYENESEN

Minden nap 1 email, 5 napon keresztül. Igényeld, és azonnal érkezik az első email.

Sikeres feliratkozás