A versenytárs elemzés a piackutatás egyik legfontosabb lépése.
Ahogy már megtudtad:
Nincs vállalkozás piackutatás nélkül!
Ugyanez mondható el a konkurencia elemzésről is 🙂
A különbség abban rejlik, hogy míg a piackutatás a keresletre is fókuszál, addig a versenytárselemzés csak és kizárólag a kínálatot vizsgálja.
Ehhez szükséged lesz:
- A versenytárs elemzési célok meghatározására
- A legjobb segédeszközök és szoftverek ismeretére
- A konkurencia elemzés gyakorlati folyamatára
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Tartalom
A versenytárs elemzés 3 fő célja
Bármilyen céges tevékenységet is végzünk, első lépésként célokat kell kitűzni.
Célok nélkül nincs haladás!
A versenytárs elemzésnek három fő célja van:
- Veszélyek felderítése
- Benchmarking
- Inspirálódás
Nézzük meg őket részletesen!
1. Veszélyek
Ahogy már a SWOT elemzésben is olvashattad, a veszélyek ismerete elengedhetetlen.
Ha nem ismered a rád leselkedő veszedelmet, nem tudsz rá felkészülni.
Mit érdemes ehhez megtudni?
- Konkurencia termékeit / szolgáltatásait
- Versenytársak árképzését
- A konkurensek vállalkozásának üzleti modelljét
- A monetizációs rendszerét és eredménykimutatásait
- A vállalkozás alapítóinak legnagyobb erősségeit és gyengeségeit
…és még 1000 más dolgot 🙂
Bármi veszélyt jelenthet, ami csökkenti a profitodat és a piaci részesedésedet.
2. Benchmarking
A benchmarking egy versenytárs elemzési eszköz, amely során összehasonlítjuk vállalkozásunkat a versenytársak legjobbjaival, illetve más iparágakba tartozó vállalkozásokkal.
Az adatgyűjtés hihetetlenül fontos.
Ám az információ semmit sem jelent az emberi agynak, amíg nincs mihez viszonyítania.
Itt jönnek a képbe a konkurensek!
A vállalkozásunk minden részterületét össze kell hasonlítanunk a konkurencia adataival.
Csak és kizárólag így deríthetjük ki, hogy amit látunk (adatok), az jónak számít, vagy sem.
3. Inspirálódás
Már tudjuk, milyen veszélyek leselkednek ránk.
Azt is megismertük, hogy a saját folyamataink hogyan teljesítenek más cégekhez képest.
A következő, egyben utolsó cél:
Inspirációt gyűjteni!
Az ember kreatív lény.
De mi az, ami még kreatívabb?
Több ember 🙂
Célszerű tehát megvizsgálni, hogy mit csinálnak más emberek – majd inspirálódni belőle!
Biztosan lesznek olyan ötletek, amik elsőrangúak, de nem a mi fejünkből pattantak ki.
A versenytárs elemzés során azonban könnyen megtaláljuk ezeket.
Ezután pedig megvalósítjuk őket – csak jobban.
Sokkal jobban 🙂
De hogyan találjuk meg őket?
Az alábbiakban pontosan erről lesz szó!
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
A konkurencia elemzés folyamata
Rengeteg olyan eszköz és módszer létezik, amivel hatékonyan kielemezhető a konkurencia.
Van azonban néhány, ami sokkal erőteljesebb a többinél.
Ezeket fogjuk bemutatni 🙂
Ahhoz viszont, hogy a versenytárs elemzésed profi legyen, mindre szükséged lesz!
#1 konkurencia elemzési módszer: Similarweb
A Similarweb az online piackutatás egyik leghasznosabb eszköze!
Segítségével megtudhatod, hogy:
- Mekkora az adott versenytárs havi weboldal forgalma?
- Milyen csatornáról szerzi a forgalmát?
- Milyen konkrét elemei vannak a fő csatornáinak?
- Kik a legfontosabb versenytársai a piacon?
A weboldal forgalomnál fontos figyelembe venned a szezonalitást!
Az előző cégem, az Út a Kerthez® például — ahogy a nevéből is kitalálhattad — kertekkel, azon belül is kerttervezéssel foglalkozik.
A kertek főszezonja tavasszal van, mikor a hosszú, hideg tél után az emberek először mozdulnak ki a 4 fal közül, és minden porcikájuk a természetbe vágyik.
Ezt a havi forgalmi adatokból is láthatod:

A következő lépésben érdemes megvizsgálnod, hogy milyen csatornákról szerzi a forgalmat?
Ahogy látod, a mi esetünkben a szezonban 150-250.000 ember jár az oldalunkon (havonta).
Ekkora ereje van a marketingnek 🙂

Az adatokból egyből kiderül, hogy a keresési találatokból, tehát a Google-ből jön az emberek legnagyobb része.
Bárki, aki rákeres egy kerti kifejezésre, jó eséllyel találkozik cégünkkel:

A következő adat nem más, mint az egyes fő csatornák — például a „Social”, azaz a közösségi média — elemei, tehát ez esetben a konkrét közösségi média oldalak.
Ez azért fontos, mert egy kezdő vállalkozó nehezen tudja eldönteni, hogy melyik közösségi média csatornát használja, hiszen míg a keresésekben a Google szinte monopóliumnak számít, addig a közösségi médiában már jóval árnyaltabb a kép:

Végül, de nem utolsó sorban a fő konkurenseidet is megtalálhatod.
Remélhetőleg már jóval a Similarweb használata előtt tudni fogod, hogy kik a fő konkurenseid — a Similarweb-en talált versenytársak inkább azért lesznek hasznosak, mert a weboldal látogatóid összetétele és a tartalmaid témája alapján mutatja meg, hogy kikkel hasonlítotok a leginkább:

Ezek alapján jöhet a második kutatási módszer!
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
#2 versenytárs elemzési módszer: Tartalmak
Az első lépésben megkaptad, hogy mennyien látogatják az oldalt, és honnan érkeznek.
Most meg kell határoznod, hogy mi vonzza őket az oldalra!
A válasz: tartalmak.
Ez azonban nem elég.
A te feladatod lesz kideríteni, hogy pontosan milyen tartalmak!
Ennek kiderítésére több ingyenes módszer is létezik.
Először például érdemes futtatnod egy Google Advanced Search-öt, hogy megtudd, melyek azok a cikkek vagy videók, amelyek a leginkább fontosak a Google szemében.
Ehhez nincs más dolgod, mint beírni a “site:” szót, majd egyből utána (mindenfajta szóköz nélkül) az oldal nevét, például: “utakerthez.hu”.

Ezzel lényegében egyből átláthatod a konkurencia legfontosabb aloldalait, cikkeit.
A mi példánkban főleg a landing oldalaink jönnek ki, ahonnan az ügyfeleink megrendelnek minket.
Azonnal láthatod tehát, hogy:
- Milyen szolgáltatásai vannak a cégünknek
- Milyen címmel, ígérettel csábítjuk az oldalunkra az embereket?
- Milyen tartalmat talál az adott oldalakon?
Emellett a közösségi médiában is érdemes megvizsgálni az adott céget!
Ehhez elég egy gyors Google keresést végezned az adott cég nevére, például: “Út a Kerthez”, valamint a megvizsgálni kívánt csatornára, például: “facebook”:

Bármelyik találatra rákattintva azonnal az adott cég Facebook oldalára jutsz, ahol rögtön láthatod:
- Hányan követik az adott céget
- Milyen jellegű tartalmakat publikálnak
- Melyik fontos oldalukra küldik tovább az érdeklődőket

Érdemes ezt minden közösségi média oldallal megtenned, ahol fent van az adott cég.
Következzen az utolsó kutatási módszer!
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
#3 konkurencia elemzési módszer: Weboldal
A weboldal az online vállalkozások lelke.
Ez akkor is igaz, ha az adott cég csak részben tevékenykedik online.
Nálunk például a kerttervezés a fő szolgáltatás, ami offline történik — ám minden márkaépítés, értékesítés és marketing online valósul meg.
Egy ilyen cég esetében rendkívül fontos, hogy kielemezd a weboldalt!
Itt a leghasznosabb tanács, amivel szolgálhatunk:
Nézz meg mindent!
Vizsgáld meg:
- A főoldalt
- Az összes aloldalt
- A kommunikációs stílust
- A szolgáltatások leírását
- A “Rólunk” részt
…mindent, ami információt szolgáltathat 🙂
Emellett fontos, hogy mindig a főoldallal kezdd!
Itt ugyanis látni fogod az adott cég fő értékajánlatát:

Illetve azt is, hogy pontosan milyen szolgáltatásai vannak az adott cégnek:

Ezzel lényegében megkaptad az összes fontos online információt, amire első lépésben szükséged lehet 🙂
A lényeg
A piackutatás egyik legfontosabb része a versenytárs elemzés.
A különbség annyi, hogy míg előbbi a keresletre is koncentrál, addig utóbbi csak a kínálatot vizsgálja meg — de azt teljes részletességgel.
Ahhoz pedig, hogy a konkurencia elemzés hatékony legyen, szükséged lesz:
- A konkrét versenytárs elemzési célok meghatározására
- A legjobb segédeszközök és szoftverek ismeretére
- A konkurencia elemzés gyakorlati folyamatára
Ez pedig csak a kezdet!
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Vállalkozói képzésünkben az összes profi, cikkekből kimaradó módszert bemutatjuk!