Versenytárs elemzés: A 3 legjobb módszer és a folyamat

START vállalkozás indítás kurzus — INGYEN

Extra vállalkozás- és webshop ötletek, feladatok, kérdések, esettanulmányok és exkluzív anyagok.

Érdekel

A versenytárs elemzés a piackutatás egyik legfontosabb lépése.

Ahogy már megtudtad:

Nincs vállalkozás piackutatás nélkül!

Ugyanez mondható el a konkurencia elemzésről is 🙂

A különbség abban rejlik, hogy míg a piackutatás a keresletre is fókuszál, addig a versenytárselemzés csak és kizárólag a kínálatot vizsgálja.

Ehhez szükséged lesz:

  • A versenytárs elemzési célok meghatározására
  • A legjobb segédeszközök és szoftverek ismeretére
  • A konkurencia elemzés gyakorlati folyamatára

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

A versenytárs elemzés 3 fő célja

Bármilyen céges tevékenységet is végzünk, első lépésként célokat kell kitűzni.

Célok nélkül nincs haladás!

A versenytárs elemzésnek három fő célja van:

  1. Veszélyek felderítése
  2. Benchmarking
  3. Inspirálódás

Nézzük meg őket részletesen!

1. Veszélyek

Ahogy már a SWOT elemzésben is olvashattad, a veszélyek ismerete elengedhetetlen.

Ha nem ismered a rád leselkedő veszedelmet, nem tudsz rá felkészülni.

Mit érdemes ehhez megtudni?

  • Konkurencia termékeit / szolgáltatásait
  • Versenytársak árképzését
  • A konkurensek vállalkozásának üzleti modelljét
  • A monetizációs rendszerét és eredménykimutatásait
  • A vállalkozás alapítóinak legnagyobb erősségeit és gyengeségeit

…és még 1000 más dolgot 🙂

Bármi veszélyt jelenthet, ami csökkenti a profitodat és a piaci részesedésedet.

2. Benchmarking

A benchmarking egy versenytárs elemzési eszköz, amely során összehasonlítjuk vállalkozásunkat a versenytársak legjobbjaival, illetve más iparágakba tartozó vállalkozásokkal.

Az adatgyűjtés hihetetlenül fontos.

Ám az információ semmit sem jelent az emberi agynak, amíg nincs mihez viszonyítania.

Itt jönnek a képbe a konkurensek!

A vállalkozásunk minden részterületét össze kell hasonlítanunk a konkurencia adataival.

Csak és kizárólag így deríthetjük ki, hogy amit látunk (adatok), az jónak számít, vagy sem.

3. Inspirálódás

Már tudjuk, milyen veszélyek leselkednek ránk.

Azt is megismertük, hogy a saját folyamataink hogyan teljesítenek más cégekhez képest.

A következő, egyben utolsó cél:

Inspirációt gyűjteni!

Az ember kreatív lény.

De mi az, ami még kreatívabb?

Több ember 🙂

Célszerű tehát megvizsgálni, hogy mit csinálnak más emberek – majd inspirálódni belőle!

Biztosan lesznek olyan ötletek, amik elsőrangúak, de nem a mi fejünkből pattantak ki.

A versenytárs elemzés során azonban könnyen megtaláljuk ezeket.

Ezután pedig megvalósítjuk őket – csak jobban.

Sokkal jobban 🙂

De hogyan találjuk meg őket?

Az alábbiakban pontosan erről lesz szó!

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

A konkurencia elemzés folyamata

Rengeteg olyan eszköz és módszer létezik, amivel hatékonyan kielemezhető a konkurencia.

Van azonban néhány, ami sokkal erőteljesebb a többinél.

Ezeket fogjuk bemutatni 🙂

Ahhoz viszont, hogy a versenytárs elemzésed profi legyen, mindre szükséged lesz!

#1 konkurencia elemzési módszer: Similarweb

A Similarweb az online piackutatás egyik leghasznosabb eszköze!

Segítségével megtudhatod, hogy:

  • Mekkora az adott versenytárs havi weboldal forgalma?
  • Milyen csatornáról szerzi a forgalmát?
  • Milyen konkrét elemei vannak a fő csatornáinak?
  • Kik a legfontosabb versenytársai a piacon?

A weboldal forgalomnál fontos figyelembe venned a szezonalitást!

Az előző cégem, az Út a Kerthez® például — ahogy a nevéből is kitalálhattad — kertekkel, azon belül is kerttervezéssel foglalkozik.

A kertek főszezonja tavasszal van, mikor a hosszú, hideg tél után az emberek először mozdulnak ki a 4 fal közül, és minden porcikájuk a természetbe vágyik.

Ezt a havi forgalmi adatokból is láthatod:

versenytárs elemzés

A következő lépésben érdemes megvizsgálnod, hogy milyen csatornákról szerzi a forgalmat?

Ahogy látod, a mi esetünkben a szezonban 150-250.000 ember jár az oldalunkon (havonta).

Ekkora ereje van a marketingnek 🙂

piackutatás egyik fontos lépése

Az adatokból egyből kiderül, hogy a keresési találatokból, tehát a Google-ből jön az emberek legnagyobb része.

Bárki, aki rákeres egy kerti kifejezésre, jó eséllyel találkozik cégünkkel:

kerttervezés google top2 hely

A következő adat nem más, mint az egyes fő csatornák — például a „Social”, azaz a közösségi média — elemei, tehát ez esetben a konkrét közösségi média oldalak.

Ez azért fontos, mert egy kezdő vállalkozó nehezen tudja eldönteni, hogy melyik közösségi média csatornát használja, hiszen míg a keresésekben a Google szinte monopóliumnak számít, addig a közösségi médiában már jóval árnyaltabb a kép:

konkurencia elemzés

Végül, de nem utolsó sorban a fő konkurenseidet is megtalálhatod.

Remélhetőleg már jóval a Similarweb használata előtt tudni fogod, hogy kik a fő konkurenseid — a Similarweb-en talált versenytársak inkább azért lesznek hasznosak, mert a weboldal látogatóid összetétele és a tartalmaid témája alapján mutatja meg, hogy kikkel hasonlítotok a leginkább:

versenytárselemzés

Ezek alapján jöhet a második kutatási módszer!

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

#2 versenytárs elemzési módszer: Tartalmak

Az első lépésben megkaptad, hogy mennyien látogatják az oldalt, és honnan érkeznek.

Most meg kell határoznod, hogy mi vonzza őket az oldalra!

A válasz: tartalmak.

Ez azonban nem elég.

A te feladatod lesz kideríteni, hogy pontosan milyen tartalmak!

Ennek kiderítésére több ingyenes módszer is létezik.

Először például érdemes futtatnod egy Google Advanced Search-öt, hogy megtudd, melyek azok a cikkek vagy videók, amelyek a leginkább fontosak a Google szemében.

Ehhez nincs más dolgod, mint beírni a “site:” szót, majd egyből utána (mindenfajta szóköz nélkül) az oldal nevét, például: “utakerthez.hu”.

út a kerthez weboldal elemzés

Ezzel lényegében egyből átláthatod a konkurencia legfontosabb aloldalait, cikkeit.

A mi példánkban főleg a landing oldalaink jönnek ki, ahonnan az ügyfeleink megrendelnek minket.

Azonnal láthatod tehát, hogy:

  • Milyen szolgáltatásai vannak a cégünknek
  • Milyen címmel, ígérettel csábítjuk az oldalunkra az embereket?
  • Milyen tartalmat talál az adott oldalakon?

Emellett a közösségi médiában is érdemes megvizsgálni az adott céget!

Ehhez elég egy gyors Google keresést végezned az adott cég nevére, például: “Út a Kerthez”, valamint a megvizsgálni kívánt csatornára, például: “facebook”:

közösségi média kielemzése

Bármelyik találatra rákattintva azonnal az adott cég Facebook oldalára jutsz, ahol rögtön láthatod:

  • Hányan követik az adott céget
  • Milyen jellegű tartalmakat publikálnak
  • Melyik fontos oldalukra küldik tovább az érdeklődőket
Facebook oldal kielemzése

Érdemes ezt minden közösségi média oldallal megtenned, ahol fent van az adott cég.

Következzen az utolsó kutatási módszer!

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

#3 konkurencia elemzési módszer: Weboldal

A weboldal az online vállalkozások lelke.

Ez akkor is igaz, ha az adott cég csak részben tevékenykedik online.

Nálunk például a kerttervezés a fő szolgáltatás, ami offline történik — ám minden márkaépítés, értékesítés és marketing online valósul meg.

Egy ilyen cég esetében rendkívül fontos, hogy kielemezd a weboldalt!

Itt a leghasznosabb tanács, amivel szolgálhatunk:

Nézz meg mindent!

Vizsgáld meg:

  • A főoldalt
  • Az összes aloldalt
  • A kommunikációs stílust
  • A szolgáltatások leírását
  • A “Rólunk” részt

…mindent, ami információt szolgáltathat 🙂

Emellett fontos, hogy mindig a főoldallal kezdd!

Itt ugyanis látni fogod az adott cég fő értékajánlatát:

fő értékajánlat út a kerthez

Illetve azt is, hogy pontosan milyen szolgáltatásai vannak az adott cégnek:

Szolgáltatások felsorolása

Ezzel lényegében megkaptad az összes fontos online információt, amire első lépésben szükséged lehet 🙂

A lényeg

A piackutatás egyik legfontosabb része a versenytárs elemzés.

A különbség annyi, hogy míg előbbi a keresletre is koncentrál, addig utóbbi csak a kínálatot vizsgálja meg — de azt teljes részletességgel.

Ahhoz pedig, hogy a konkurencia elemzés hatékony legyen, szükséged lesz:

  • A konkrét versenytárs elemzési célok meghatározására
  • A legjobb segédeszközök és szoftverek ismeretére
  • A konkurencia elemzés gyakorlati folyamatára

Ez pedig csak a kezdet!

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

Vállalkozói képzésünkben az összes profi, cikkekből kimaradó módszert bemutatjuk!

Vállalkozói START kurzus INGYENESEN

Minden nap 1 email, 5 napon keresztül. Igényeld, és azonnal érkezik az első email.

Sikeres feliratkozás