Versenytárs elemzés: A 3 legjobb módszer és a folyamat (2021)


A versenytárs elemzés a piackutatás egyik legfontosabb lépése.

Ahogy már megtudtad:

Nincs vállalkozás piackutatás nélkül!

Ugyanez mondható el a konkurencia elemzésről is 🙂

A különbség abban rejlik, hogy míg a piackutatás a keresletre is fókuszál, addig a versenytárselemzés csak és kizárólag a kínálatot vizsgálja.

Ehhez szükséged lesz:

  • A versenytárs elemzési célok meghatározására
  • A legjobb segédeszközök és szoftverek ismeretére
  • A konkurencia elemzés gyakorlati folyamatára

A versenytárs elemzés 3 fő célja

Bármilyen céges tevékenységet is végzünk, első lépésként célokat kell kitűzni.

Célok nélkül nincs haladás!

A versenytárs elemzésnek három fő célja van:

  1. Veszélyek felderítése
  2. Benchmarking
  3. Inspirálódás

Nézzük meg őket részletesen!

1. Veszélyek

Ahogy már a SWOT elemzésben is olvashattad, a veszélyek ismerete elengedhetetlen.

Ha nem ismered a rád leselkedő veszedelmet, nem tudsz rá felkészülni.

Mit érdemes ehhez megtudni?

  • Konkurencia termékeit / szolgáltatásait
  • Versenytársak árképzését
  • A konkurensek vállalkozásának üzleti modelljét
  • A monetizációs rendszerét és eredménykimutatásait
  • A vállalkozás alapítóinak legnagyobb erősségeit és gyengeségeit

…és még 1000 más dolgot 🙂

Bármi veszélyt jelenthet, ami csökkenti a profitodat és a piaci részesedésedet.

2. Benchmarking

A benchmarking egy versenytárs elemzési eszköz, amely során összehasonlítjuk vállalkozásunkat a versenytársak legjobbjaival, illetve más iparágakba tartozó vállalkozásokkal.

Az adatgyűjtés hihetetlenül fontos.

Ám az információ semmit sem jelent az emberi agynak, amíg nincs mihez viszonyítania.

Itt jönnek a képbe a konkurensek!

A vállalkozásunk minden részterületét össze kell hasonlítanunk a konkurencia adataival.

Csak és kizárólag így deríthetjük ki, hogy amit látunk (adatok), az jónak számít, vagy sem.

3. Inspirálódás

Már tudjuk, milyen veszélyek leselkednek ránk.

Azt is megismertük, hogy a saját folyamataink hogyan teljesítenek más cégekhez képest.

A következő, egyben utolsó cél:

Inspirációt gyűjteni!

Az ember kreatív lény.

De mi az, ami még kreatívabb?

Több ember 🙂

Célszerű tehát megvizsgálni, hogy mit csinálnak más emberek – majd inspirálódni belőle!

Biztosan lesznek olyan ötletek, amik elsőrangúak, de nem a mi fejünkből pattantak ki.

A versenytárs elemzés során azonban könnyen megtaláljuk ezeket.

Ezután pedig megvalósítjuk őket – csak jobban.

Sokkal jobban 🙂

De hogyan találjuk meg őket?

Az alábbiakban pontosan erről lesz szó!

A konkurencia elemzés folyamata

Rengeteg olyan eszköz és módszer létezik, amivel hatékonyan kielemezhető a konkurencia.

Van azonban néhány, ami sokkal erőteljesebb a többinél.

Ezeket fogjuk bemutatni 🙂

Ahhoz viszont, hogy a versenytárs elemzésed profi legyen, mindre szükséged lesz!

#1 konkurencia elemzési módszer: Similarweb

A Similarweb az online piackutatás egyik leghasznosabb eszköze!

Segítségével megtudhatod, hogy:

  • Mekkora az adott versenytárs havi weboldal forgalma?
  • Milyen csatornáról szerzi a forgalmát?
  • Milyen konkrét elemei vannak a fő csatornáinak?
  • Kik a legfontosabb versenytársai a piacon?

A weboldal forgalomnál fontos figyelembe venned a szezonalitást!

Az előző cégem, az Út a Kerthez® például — ahogy a nevéből is kitalálhattad — kertekkel, azon belül is kerttervezéssel foglalkozik.

A kertek főszezonja tavasszal van, mikor a hosszú, hideg tél után az emberek először mozdulnak ki a 4 fal közül, és minden porcikájuk a természetbe vágyik.

Ezt a havi forgalmi adatokból is láthatod:

versenytárs elemzés

A következő lépésben érdemes megvizsgálnod, hogy milyen csatornákról szerzi a forgalmat?

Ahogy látod, a mi esetünkben a szezonban 150-250.000 ember jár az oldalunkon (havonta).

Ekkora ereje van a marketingnek 🙂

piackutatás egyik fontos lépése

Az adatokból egyből kiderül, hogy a keresési találatokból, tehát a Google-ből jön az emberek legnagyobb része.

Bárki, aki rákeres egy kerti kifejezésre, jó eséllyel találkozik cégünkkel:

kerttervezés google top2 hely

A következő adat nem más, mint az egyes fő csatornák — például a “Social”, azaz a közösségi média — elemei, tehát ez esetben a konkrét közösségi média oldalak.

Ez azért fontos, mert egy kezdő vállalkozó nehezen tudja eldönteni, hogy melyik közösségi média csatornát használja, hiszen míg a keresésekben a Google szinte monopóliumnak számít, addig a közösségi médiában már jóval árnyaltabb a kép:

konkurencia elemzés

Végül, de nem utolsó sorban a fő konkurenseidet is megtalálhatod.

Remélhetőleg már jóval a Similarweb használata előtt tudni fogod, hogy kik a fő konkurenseid — a Similarweb-en talált versenytársak inkább azért lesznek hasznosak, mert a weboldal látogatóid összetétele és a tartalmaid témája alapján mutatja meg, hogy kikkel hasonlítotok a leginkább:

versenytárselemzés

Ezek alapján jöhet a második kutatási módszer!

#2 versenytárs elemzési módszer: Tartalmak

Az első lépésben megkaptad, hogy mennyien látogatják az oldalt, és honnan érkeznek.

Most meg kell határoznod, hogy mi vonzza őket az oldalra!

A válasz: tartalmak.

Ez azonban nem elég.

A te feladatod lesz kideríteni, hogy pontosan milyen tartalmak!

Ennek kiderítésére több ingyenes módszer is létezik.

Először például érdemes futtatnod egy Google Advanced Search-öt, hogy megtudd, melyek azok a cikkek vagy videók, amelyek a leginkább fontosak a Google szemében.

Ehhez nincs más dolgod, mint beírni a “site:” szót, majd egyből utána (mindenfajta szóköz nélkül) az oldal nevét, például: “utakerthez.hu”.

út a kerthez weboldal elemzés

Ezzel lényegében egyből átláthatod a konkurencia legfontosabb aloldalait, cikkeit.

A mi példánkban főleg a landing oldalaink jönnek ki, ahonnan az ügyfeleink megrendelnek minket.

Azonnal láthatod tehát, hogy:

  • Milyen szolgáltatásai vannak a cégünknek
  • Milyen címmel, ígérettel csábítjuk az oldalunkra az embereket?
  • Milyen tartalmat talál az adott oldalakon?

Emellett a közösségi médiában is érdemes megvizsgálni az adott céget!

Ehhez elég egy gyors Google keresést végezned az adott cég nevére, például: “Út a Kerthez”, valamint a megvizsgálni kívánt csatornára, például: “facebook”:

közösségi média kielemzése

Bármelyik találatra rákattintva azonnal az adott cég Facebook oldalára jutsz, ahol rögtön láthatod:

  • Hányan követik az adott céget
  • Milyen jellegű tartalmakat publikálnak
  • Melyik fontos oldalukra küldik tovább az érdeklődőket
Facebook oldal kielemzése

Érdemes ezt minden közösségi média oldallal megtenned, ahol fent van az adott cég.

Következzen az utolsó kutatási módszer!

#3 konkurencia elemzési módszer: Weboldal

A weboldal az online vállalkozások lelke.

Ez akkor is igaz, ha az adott cég csak részben tevékenykedik online.

Nálunk például a kerttervezés a fő szolgáltatás, ami offline történik — ám minden márkaépítés, értékesítés és marketing online valósul meg.

Egy ilyen cég esetében rendkívül fontos, hogy kielemezd a weboldalt!

Itt a leghasznosabb tanács, amivel szolgálhatunk:

Nézz meg mindent!

Vizsgáld meg:

  • A főoldalt
  • Az összes aloldalt
  • A kommunikációs stílust
  • A szolgáltatások leírását
  • A “Rólunk” részt

…mindent, ami információt szolgáltathat 🙂

Emellett fontos, hogy mindig a főoldallal kezdd!

Itt ugyanis látni fogod az adott cég fő értékajánlatát:

fő értékajánlat út a kerthez

Illetve azt is, hogy pontosan milyen szolgáltatásai vannak az adott cégnek:

Szolgáltatások felsorolása

Ezzel lényegében megkaptad az összes fontos online információt, amire első lépésben szükséged lehet 🙂

A lényeg

A piackutatás egyik legfontosabb része a versenytárs elemzés.

A különbség annyi, hogy míg előbbi a keresletre is koncentrál, addig utóbbi csak a kínálatot vizsgálja meg — de azt teljes részletességgel.

Ahhoz pedig, hogy a konkurencia elemzés hatékony legyen, szükséged lesz:

  • A konkrét versenytárs elemzési célok meghatározására
  • A legjobb segédeszközök és szoftverek ismeretére
  • A konkurencia elemzés gyakorlati folyamatára

Ez pedig csak a kezdet!

Vállalkozói képzésünkben az összes profi, cikkekből kimaradó módszert bemutatjuk!

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

30 darab extra vállalkozásötlet

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Remélem megmozgatja a fantáziádat és közte lesz a te milliókat érő vállalkozásod alapötlete is.

Exkluzív hozzáférés: Kizárólag emailben!

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Fontos: Az alapelveket a saját cégem történetén keresztül mutatom be, de ezek bármely iparágra és cégre átültethetőek – legyen az webshop, tanácsadás, vagy online oktatás.

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.

Extra webshop ötletek

A feliratkozással elfogadom az adatvédelmi tájékoztatót.