Üzleti modellek – és a Business Model Canvas (mintával)

START vállalkozás indítás kurzus — INGYEN

Extra vállalkozás- és webshop ötletek, feladatok, kérdések, esettanulmányok és exkluzív anyagok.

Érdekel

Az üzleti modellről egyetlen dolgot kell tudnod:

Ha nem működik – az egész vállalkozás össze fog omlani.

Előbb vagy utóbb.

A rossz üzleti modell olyan, mint egy kártyavár.

Csak annyi kell neki, hogy valaki véletlenül belerúgjon az asztalba (értsd: gazdasági válság, világjárvány – de elég lehet egy hosszabb uborkaszezon is).

Ez pedig hidd el, mindig megtörténik. 

A kérdés csak az, hogy mikor.

De vajon pontosan mi az üzleti modell fogalma, milyen üzleti modell típusok léteznek, hogy jön képbe az üzleti modell vászon, miként fest egy canvas üzleti modell minta – és hogyan alkoss olyan üzleti modellt, aminek a működése még a legnagyobb földrengéstől sem dől össze?

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

Üzleti modell fogalma

Az üzleti modell egy vállalkozás profitcsináló gépezetének terve:

  1. Azonosítja a terméket/szolgáltatást, amit a vállalkozás el fog adni
  2. Azt, hogy melyik piacnak fogja értékesíteni
  3. És a költségeket, amivel ez jár.

Tehát az üzleti modell fogalma: a vállalkozás teljes működése.

A legfontosabb kérdésekre válaszol:

  • Kinek?
  • Mit?
  • Hogyan?

Minél életképesebb egy vállalkozás üzleti modellje, annál nagyobb profitot tud termelni.

Minél nagyobb profitot tud termelni, annál többet tud visszaforgatni.

Minél többet tud visszaforgatni, annál életképesebb lesz a konkurenciához képest.

A legjobb üzleti modell = a piacvezető cég.

Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.

10% kedvezmény  kupon: SR_ID640_0409TG

Próbáld ki 14 napig ingyen

Tehát az üzleti modell dolga az, hogy: 

  • azonosítsa a célközönséget és hogy mi számukra az “érték”
  • ehhez létrehozza a tökéletes terméket/szolgáltatást 
  • meghatározza, hogy mindebből hogyan szerez a vállalkozás bevételt

Ez adja az egész vállalkozás mögöttes gazdasági logikáját… jó esetben már az elindulás előtt.

Mindezt pedig az üzleti terv önti szavakba.

De pontosan milyen üzleti modell típusok léteznek?

A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt.
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész).

Üzleti modell típusok

Az üzleti modell legfontosabb logikai eleme az, hogy:

Miként fog a vállalkozás bevételhez jutni.

üzleti modell vászon

Emiatt az üzleti modelleket elsősorban a monetizálási stratégiájuk alapján érdemes kategorizálni.

Miért fontos kategorizálni?

Ha iparági adatokat szeretnél megtudni, akkor nem csak a tevékenységi köröd alapján konkurens cégeket érdemes figyelned (pl.: táplálékkiegészítő gyártók) – hanem az üzleti modelljük alapján hasonló cégekét is (pl.: webshopok).

Így látni fogod nem csak az iparág, de a hasonló üzleti modellel rendelkező cégek működését is.

A 8 “általános” online üzleti modell a következő:

  1. Enterprise (B2B)
  2. SaaS (szoftver)
  3. Subscription (feliratkozás)
  4. Transactional (pénzügyi)
  5. Marketplace (piac)
  6. E-commerce (webáruház)
  7. Advertising (reklám)
  8. Hardware (termék gyártó)

Nézzük meg ezeket részletesen is.

1. Enterprise

Ide tartoznak a B2B (Business-to-Business), vagyis a más, rendszerint nagy cégeknek értékesítő vállalkozások.

Általában szerződés-alapú az együttműködés, és a szerződési idő lejártakor vagy újrakötik a megegyezést – vagy véget ér az együttműködés.

Példa: Microsoft

2. SaaS

Ide tartoznak a Software-as-a-Service cégek, vagyis akik szoftveres megoldást nyújtanak.

Ezek rendszerint feliratkozásos alapon, freemium modellel működnek (eleinte ingyenes, de az összes funkció eléréséhez már fizetős).

Példa: Spotify

3. Subscription

Ide tartozik minden feliratkozás-alapú cég, aki egy terméket vagy szolgáltatást értékesít ismétlődően, folyamatosan.

Az ő bevételük a rendszeres, havi szintű előfizetésekből származik.

Példa: Dollar Shave Club

4. Transactional

Ide a pénzügyi szolgáltatások tartoznak.

Ezek rendszerint jutalék alapon működnek – minden tranzakció X %-át vonják le.

Példa: PayPal

5. Marketplace

Ide tartoznak a piacok, amelyek tulajdonképpen a keresletet kötik össze a kínálattal.

Ezeken a piactereken valamilyen terméket vagy szolgáltatást lehet eladni, amiből aztán levonják a jutalékot.

Példa: Airbnb

6. E-commerce

Az e-kereskedelmi cégek, tehát webshopok (vagy webáruházak) fizikai vagy info termékeket árulnak – online.

A terméket sokszor nem ők gyártják, csak értékesítik.

Példa: Amazon

Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.

10% kedvezmény  kupon: SR_ID640_0409TG

Próbáld ki 14 napig ingyen

7. Advertising

Ide tartoznak a reklámcégek, amelyek vagy reklámokat készítenek ügyfelek számára – vagy pedig reklámhelyet biztosítanak a reklámozóknak.

Érdekesség, hogy ide tartoznak a közösségi média oldalak is.

Példa: Facebook

8. Hardver

Ide tartozik minden cég, aki saját gyártmányú fizikai terméket értékesít – online, vagy offline.

Példa: GoPro

Ez önmagában sokat segíthet az iparági adatok összegyűjtésében és az inspirálódásban – de sajnos kevésbé gyakorlatias.

De hogyan készíts üzleti modellt a gyakorlatban?

Van egy nagyon jó tippünk számodra!

Erről először Papp Gábor barátomtól hallottam – és jó eséllyel számodra is a legjobb megoldás lesz.

Ez pedig nem más, mint a Business Model Canvas – vagyis az Üzleti Modell Vászon.

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

Business Model Canvas

A Business Model Canvas magyarul üzleti modell vászont jelent.

A vászon tulajdonképpen egy sablon az üzleti modell felvázolásához:

  • Egyszerű
  • Vizualizált
  • És azonnal átlátható formában

Alexander Osterwalder, egy svájci közgazdász publikálta 2005-ben – igencsak rendhagyó formátumban:

üzleti modell

Ugyanis a Business Model Generation nem követi a szokványos üzleti könyvek formáját.

Mindennek pedig maga az Üzleti Modell Vászon az oka, ami így fest teljes alakjában:

Business Model Canvas

A Canvas modell azóta a világ egyik legismertebb üzleti modell mintája lett.

Ez nem is csoda, hiszen:

  • Mindösszesen 1-oldalas
  • Mégis tartalmaz minden fontos üzleti elemet
  • És egyben láttatja az egész üzleti mechanizmust, gépezetet

A Business Model Canvas oldalán pedig elég meggyőző cégnevek sorakoznak:

üzleti modell fogalma

De miért ekkora szenzáció ez a business canvas – és miben más, mint például az üzleti terv?

Üzleti modell vászon a gyakorlatban

Az üzleti tervet a legtöbben csak akkor írják meg, ha kötelezővé válik:

  • Kockázati befektetők
  • Bankok és hitelezők
  • Vagy külső partnerek számára

Az Üzleti Modell Vászont viszont MINDENKINEK érdemes elkészíteni, aki vállalkozik.

Ugyanis a business canvas legnagyobb előnye pontosan az, ami az üzleti terv legnagyobb hátránya.

Nem szükséges 20-30 oldalban, részletesen kifejteni a működési mechanizmusokat.

Egyben átláthatóvá teszi az egész üzleti modellt, nincs szükség hozzá 30 oldal végiglapozására.

Nagyon gyorsan elkészíthető, ha tudjuk, pontosan hova mit kell írni.

Nézzük is meg 🙂

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

Az Üzleti Modell Vászon felépítése a következő:

  1. Value Proposition – azaz értékajánlat
  2. Customer Segments – azaz a célcsoport
  3. Channels – azaz a csatornák
  4. Customer Relationships – azaz az ügyfélkapcsolat
  5. Key Partners – azaz a kulcsfontosságú partnerek
  6. Key Activities – azaz a kulcsfontosságú tevékenységek
  7. Key Resources – azaz a kulcsfontosságú erőforrások
  8. Revenue Streams – azaz a bevételi források
  9. Cost Structure – azaz a költségek

1. Value proposition (értékajánlat)

  • Milyen értéket adunk a vásárlóknak?
  • Milyen vásárlói problémát oldunk meg?
  • Pontosan milyen vásárlói vágyakat elégít ki a termék?

Itt választ kaphatsz arra, hogy a terméked csak jó – vagy kiváló.

2. Customer Segments (célcsoport)

  • Ki a célcsoportod?
  • Ki a negatív buyer personad?
  • Tömegpiac vagy niche?

Csak akkor fog működni az üzleti modelled, ha pontosan ismered a célcsoportot.

3. Channels (csatornák)

  • Milyen csatornákon van jelen a célcsoport?
  • Hogyan érhetjük el őket?
  • Melyik a legjobban működő csatorna?

Ez lesz az egész marketing gépezet alapja.

4. Customer Relationships (ügyfélkapcsolat)

  • Milyen erős kapcsolatot tudunk kialakítani a célközönségünkkel?
  • Milyen kapcsolat hozza a legnagyobb megtérülést?
  • Hogyan illeszkednek az egész üzleti modellbe?

Itt felvázolod, hogy pontosan milyen márka értékkel bírnak az érdeklődők, vásárlók, lojális követők.

5. Key Partners (kulcsfontosságú partnerek)

  • Kik az üzletileg legfontosabb partnereink?
  • Kik a legfontosabb beszállítóink, gyártóink?
  • Pontosan milyen kulcs tevékenységeket végeznek – milyen erőforrásból?

A legtöbb webshop számára az egész üzleti modell ezen áll, vagy bukik.

6. Key Activities (kulcsfontosságú tevékenységek)

  • Pontosan milyen napi szintű tevékenységet kell végeznünk:
    • Az értékajánlatunkhoz?
    • Az ügyfélkapcsolataink erősítése érdekében?
    • A bevételi forrásaink kiterjesztéséhez?

Itt vázolod fel a vállalkozás operatív működését.

7. Key Resources (kulcsfontosságú erőforrások)

  • Pontosan milyen erőforrásokra van szükség:
    • Az értékajánlatunk kialakításához?
    • Az ügyfélkapcsolataink erősítéséhez?
    • A bevételi forrásaink kiterjesztéséhez?

Az erőforrásokat egy SWOT-elemzéssel tudod a legkönnyebben megtalálni és priorizálni.

8. Revenue Streams (bevételi források)

  • Milyen fajta bevételi forrásaink vannak?
  • Mennyit és hogyan fizetnek érte az ügyfeleink?
  • Hogyan növelhető meg a teljes bevétel?

A pénzügyi tervezés a vállalkozások egyik legfontosabb tevékenysége.

9. Cost Structure (költségek)

  • Mekkorák a költségek a bevételehez képest?
  • Hol lehetne lefaragni belőlük?
  • Melyik erőforrás vagy tevékenység a legköltségesebb – és miért?

A teljes költség struktúrádat ismerned kell, még az adókat is!

Így épül fel a Business Model Canvas – lépésről-lépésre.

Szükséged lenne egy konkrét canvas üzleti modell mintára?

Ne is mondj többet 🙂

Üzleti modell minta

Ha inkább angolul szeretnéd, innen tudod letölteni.

Ha pedig egy startupokra szabott lean canvas-ra van szükséged, azt itt találod.

A lényeg

Az üzleti modell a vállalkozások lelke.

Ha rossz, akkor a bukás garantált – előbb vagy utóbb.

Érdemes a Business Model Canvast használni (magyarul Üzleti Modell Vászon), hiszen képes az egész üzleti modelled felvázolni:

  • Tömören
  • Átláthatóan
  • Teljes mértékig

…mindössze 1 oldalban!

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

Kérdésed van?

Tedd fel nekünk kommentben!

A komment szekció az, ahol velünk a leginkább kapcsolatba tudsz lépni – ne habozz 🙂

Vállalkozói START kurzus INGYENESEN

Minden nap 1 email, 5 napon keresztül. Igényeld, és azonnal érkezik az első email.

Sikeres feliratkozás