Ha olvastad a marketing cikket, akkor már biztosan tudod:
A termék a vállalkozás lelke – a #1 legmagasabb prioritású elem.
Ha a terméked gyatra, nincs az az értékesítési rendszer, ami megmentsen.
De ha a terméked jó, az még nem elég… a célközönségednek is értékesnek kell látnia.
Ne aggódj, itt a megoldás!
Milyen a tökéletes termék, honnan találhatsz termék ötletet – és milyen a termékleírás, ami bármit elad?
Első lépésként tudnod kell, mi a legújabb termék/szolgáltatás trend.
(akkor is, ha már van terméked / szolgáltatásod) 🙂
Tartalom
A termék fogalma és jövője
Vállalkozás indítás kurzusok
START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
A termék fogalma:
Olyan áruk és szolgáltatások, amelyek a piaci igények kielégítését szolgálják.
A kettő között ez a különbség:
Termék: Kézzelfogható áru.
Szolgáltatás: Nem kézzelfogható áru.
De mi a helyzet napjainkban?
Nézzük meg példaként minden idők egyik legfelkapottabb termékét:
Az iPhone az egyik legsikeresebb tömegtermék.
- Gyönyörű design
- Csúcsteljesítmény
- Társadalmi presztízs
Mindent megad, amit egy termék megadhat a birtokosának.
De nézd csak meg a kijelzőjét.
Mit látsz?
Bizony, szolgáltatásokat.
Napjainkban ugyanis a termékek és szolgáltatások határvonalai elmosódtak.
Az Apple rekordösszegeket keres a szolgáltatásaiból, és egyre jobban megközelíti a termékei bevételeit.
A szolgáltatások nem mindig tudnak mind az 5 érzékszervre hatni – ezért az Apple termékeket gyárt, hogy ezeken keresztül juttassa el a szolgáltatásait az emberekhez.
De ne csak a legnagyobbakról beszéljünk.
Az előző cégemmel szolgáltatásokat kínáltunk kerttulajdonosoknak:
- Kerttervezés
- Kertépítés
- Kertgondozás
De amit végül kaptak, az nem csupán szolgáltatás volt, hanem termék + szolgáltatás hibrid:
Rengeteg terméket adtunk el, pedig alapvetően a szolgáltatásainkat rendelték meg.
Ne csak termékben vagy szolgáltatásban gondolkodj – hanem hibridben.
- Webshopod van? Nyújts összeszerelési szolgáltatást is
- Tartalmat gyártasz? Hozz létre egy merchandise shopot
- Marketing / üzleti tanácsadó vagy? Adj hozzá sablonokat / eszközöket (mint mi ↓↓↓)
Vállalkozás indítás kurzusok
START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Milyen a tökéletes termék egy kezdő vállalkozónak?
Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.
10% kedvezmény kupon: SR_ID640_0409TG
Tapasztalat nélkül nagyon nehéz innovátorrá válni.
Éppen ezért érdemes egy külföldön már bevált vállalkolkozás ötletet behozni, és ezen megtanulni a vállalkozás építés alapelveit.
Nem akarlak eltántorítani, nyugodtan alapíts startupot, ha tökéletes vállalkozás ötletet találtál.
De a vállalkozás egy nagyon-nagyon hosszútávú játék, és sokkal értékesebb bármilyen ötletnél vagy cégnél az, amit megtanulsz az út során.
Azt javaslom, tanulj a magyar piacon, és csak utána hódítsd meg az egész világot.
Tehát ha ez az első vállalkozásod – ne találd fel újra a kereket.
Helyette inkább ezekre figyelj:
1. Kereslet a termékre
Rengeteg cég azért megy csődbe, mert valójában senkinek nem kell a terméke.
Ezt a hibát el tudod kerülni, ha egy már létező iparágba kóstolsz bele – illetve nagyon gondos és részletes piackutatással.
Ügyelj arra, hogy a termék egy VALÓS problémát oldjon meg.
2. Magas profit – vagy rengeteg eladás
Sok termék van, amire hatalmas a kereslet – de hihetetlenül nagy a verseny is, ezért árverseny alakul ki, és lényegében egyik vállalkozás sem profitál belőle.
A termékeket kétféleképpen érdemes csoportosítani:
- Rengeteg eladást generál
- Magas profitot hoz
Az első kategóriába tartoznak a belépő termékek, amelyeknek az a célja, hogy az érdeklődőt vásárlóvá alakítsa és bizalmat építsen – de nem igazán profitálunk az értékesítésből.
Viszont így sokkal könnyebbé válik a második kategória értékesítése, amelyen már jelentős profitunk lesz.
A termékek szent grálja pedig az, amelynél mindkét feltétel teljesül.
3. Alacsony verseny
A szent grált úgy tudod elérni, ha olyan terméket kezdesz el értékesíteni, amire alacsony a verseny.
Ez azt jelenti, hogy kevés a konkurens – vagy nagyon gyengék.
4. Újra eladhatóság
Vannak termékek, amelyeket havi-évi rendszerességgel újra és újra megvásárolunk.
A legtöbbet akkor tanulhatsz, ha újra eladható terméket árulsz.
Miért?
Mert ezzel megtanulod megtartani az ügyfeleket.
A retention, vagyis az ügyfélmegtartás a legjobb növekedési stratégia.
Vállalkozás indítás kurzusok
START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
5. E-kereskedelmi alkalmasság
Az elmozdulás az online világ felé eddig is számottevő volt, de a 2020-as járvány hihetetlenül felgyorsította a trendet.
Ezért célszerű olyan terméket árulni, ami:
- Nem törékeny
- Kicsi
- Könnyű
- Könnyen szállítható
- Nem szükséges mögé nagy márka
- Nincs szükség komoly engedélyekre, bevizsgálásokra
- Nem túlságosan drága
Miért?
Erre a következő pont ad választ.
6. Skálázhatóság
A legjobban skálázható termékek az infotermékek (pl.: online tanfolyam, akár egy vállalkozói képzés), illetve a SaaS piac (szolgáltatás-alapú szoftverek, pl.: Shopify).
Ezeket ugyanis csak egyszer kell megcsinálni – cserébe korlátlan mennyiségű embert tudnak kiszolgálni.
De ha fizikai terméket készülsz árulni, akkor célszerű az 5-ös pontban leírtakat követni, mert könnyen lehet, hogy ki fogod nőni a kezdeti szintet.
Hiszen ez a cél, nemde? 🙂
De hogyan találhatod meg az erre leginkább alkalmas termék és szolgáltatás ötleteket?
A 7+1 legfontosabb dolog, amit bárcsak megtanítottak volna az első vállalkozásom előtt.
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész).
Hol találd meg a tökéletes terméket / szolgáltatást?
Erre 3 útmutatót is tudunk ajánlani.
Elsőként mindenképp olvasd el a vállalkozás ötletek cikkünket – ez a legolvasottabb cikkünk.
Másodszor, ha kifejezetten internetes vállalkozásban gondolkodsz, akkor a legjobb ONLINE vállalkozás ötletek cikkünket is érdemes.
A két cikk kiegészíti egymást – ezért célszerű mindkettőt megnézned.
Van egy harmadik cikkünk is, ami kifejezetten webshopoknak szól, és a legkeresettebb termékeket vonultatja fel: A legjobb webshop ötletek.
Exkluzív bónusz: Töltsd le a 10 nagyszerű vállalkozás ötletet – amelyek nincsenek a cikkekben!
Ide kattintva INGYEN megkapod (4 másodperc az egész)
🙁 Nem találtad meg a tökéletes terméket / szolgáltatást?
Ez esetben az utóbbi cikk végén (webshop ötletek) találsz egy részletes útmutatót, ami lépésről-lépésre mutatja meg, hogyan tudsz még több termék / szolgáltatás ötletet találni.
🙂 Megtaláltad a tökéletes terméket / szolgáltatást?
Akkor nincs más hátra… mint eladni!
Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.
10% kedvezmény kupon: SR_ID640_0409TG
A hibátlan termékleírás – ami bármit elad!
Az, hogy a termék tökéletes, még nem elég.
A célközönségnek is annak kell látnia!
Itt jön a képbe a termékleírás.
Ha te fél nap alatt csinálsz meg egy marketing elemzést, amiért az ügyfél 4,5 millió forintot fizet – akkor bizony drágának fogja találni.
De ha ez úgy van tálalva, hogy ő nem a fél napi munkádért fizet, hanem az 5-10-20 év alatt összeszedett tudásodért és tapasztalatodért, ami miatt már fél nap alatt össze tudod rakni, ami neki kell – így egyből értékesebbnek fogja látni (nem mellesleg ez az igazság).
Pontosan ez a termékleírás dolga.
Mindegy, hogy termékről vagy szolgáltatásról van szó.
A termékleírásnak 2 része van:
- Features – azaz a termék tulajdonságai
- Benefits – azaz a termék előnyei és élménye
Ezt úgy képzeld el, mint Mario-t.
A száraz feature-ökben ezt mutatod meg:
Míg a jóval kreatívabb termék előnyöknél ezt:
Nézzük is meg, miről van szó.
A.) Features – azaz a termék tulajdonságai
Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.
10% kedvezmény kupon: SR_ID640_0409TG
A vásárlói út (customer journey) egyik legfontosabb lépése az összehasonlítás.
Ekkor a potenciális vásárló elemzi a termék jellemzőit, és ez alapján hasonlítja össze a nyers számokat.
- Hány kw-os a napelem?
- Mekkora a kávéfőző gőznyomása?
- Mekkora az autó gyorsulása?
A featureöknek az a feladata, hogy megmutassák a termék működését.
De van egy sokkal fontosabb, rejtett feladata is:
Meggyőzni és alátámasztani, hogy amit a benefits-ben leírunk – az mind igaz.
Két fajta ember létezik:
- Analitikus döntéshozó
- Érzelmi döntéshozó
Az analitikus mindig a számokat, a termékspecifikációt és a nyers funkciókat fogja figyelni a termékleírásban.
Az érzelmi alapon döntő emberek viszont azért néznek rá a termékjellemzőkre, hogy megbizonyosodjanak az előnyök hitelességéről.
Mi tartozik a termékleírás ezen részéhez?
1. Termék neve
A termék neve önmagában is rengeteg üzenetet hordoz – ezért célszerű sokatmondó nevet adni neki.
Emellett fontos az is, hogy megjegyezhető, emlékezetes legyen.
És ami talán a legfontosabb:
Azonosítsa és különböztesse meg a piac többi termékétől.
Ebben talán a sportmárkák a legjobbak – érdemes követni őket és inspirálódni a termékeik elnevezéseiből:
2. Termék funkciója
A név után az első, ami az embereket érdekli:
“Nekem szól?”
A funkciónál kell felfedni azt, hogy:
- mire használható
- milyen problémát old meg
- hogyan hasznosítható a leginkább?
De még ha le is fedi a célközönség problémáját – a következő pontot is érdemes tartalmaznia a termékleírásnak.
3. Termék célcsoportja
Nincs annál direktebb válasz a “nekem szól?” kérdésre, mint ha konkrétan megszólítjuk a vásárlót.
Sofőröknek értékesítesz? Írd bele a termékleírásba.
Főleg anyukák a célközönséged? Nevezd őket a nevükön a termék nevében.
B2B termékeket értékesítesz? Találd meg a fő döntéshozót, és szólítsd meg!
Neil deGrasse Tyson #1 bestseller könyve például már a címében azt sugallja, hogy ez az asztrofizika könyv a normál embereknek szól:
4. Termék jellemzői
Ide kerül minden, amit a termék tud:
- Méret
- Szín
- Anyag
- Felület
- Illat
- Súly
- Alkatrészek
Nem kell, hogy mindenben jobb legyen, mint a konkurencia terméke.
Éppen csak azokban legyen a legjobb, ami a célközönségednek a legfontosabb!
Egy póker vagy tarot kártya vásárlása például többnyire a színhasználat, a grafikák stílusa, és a lapok felületének minősége alapján történik, ezáltal a többi faktorban (pl.: ár) nyugodtan lehetsz rugalmasabb, mint a konkurensek – ha a fő szempontokat teljesíted, azzal már be is pozícionáltad magad a minőségre!
5. Termék működése
Az egész feature rész itt kezd el mozogni és lélegezni.
Eddig csak egy száraz felsorolás volt, itt viszont minden felsorolt elem működésbe lép.
Itt kell megmutatni a termék mögötti technológiát, ami az egészet hajtja – tehát a működési mechanizmust:
- Az egyes alkatrészek célját
- A technológiai újítást
- Az alkatrészek együtt mozgását és feladatát
Inspirációnak ajánlom a Kickstarter / Indiegogo kettőst, ahol rengeteg ilyen videó és leírás található:
Amikor ezzel megvagy, mindent megtettél, hogy szám-ügyileg meggyőzd a potenciális vásárlót.
Eddig nem volt lehetőséget túlságosan kreatívnak lenni – de majd most!
B.) Benefits – azaz a termék előnyei és élménye
Vállalkozás indítás kurzusok
START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Bemutattad Mario gombáját – most következzen Super Mario!
Bebizonyítottad, hogy a terméked működik. Most érzelmeket kell kiváltanod.
1. A termék nyújtotta előnyök
Ahogy a gombától Mario-ból Super Mario lesz, úgy a te termékedtől is valaki mássá válik a használója.
Mutasd be, mi fog történni vele.
Keresd meg a pain pointokat (orvosolandó problémák), majd mutasd be, hogy a terméked a megoldás.
Ne a gombára koncentrálj, hanem Mario-ra!
2. Pozícionálás
Rengeteg hasonló termék lesz a piacon, amelyek ugyanazt a problémát hivatottak megszüntetni.
Itt jön a képbe a branding egyik legnagyobb fegyvere: a pozícionálás.
A pozícionálás azt jelenti, hogy elfoglalsz egy speciális helyet a vásárlóid agyában – ami csak a tiéd!
Tehát lényegében megkülönbözteted a termékedet.
Ha többet szeretnél megtudni róla, olvasd el a branding cikkünket.
3. Kifogáskezelés
Amikor az emberek elhatározzák, hogy vásárolni fognak, működésbe lép az agyuk fájdalmi központja.
A fizetés szó szerint úgy hat rá (bizonyítottan), mint a valós fizikai fájdalom – ezért kifogásokat fognak keresni, hogy miért ne vegyék meg.
Ezt úgy tudod leküzdeni, ha már azelőtt reflektálsz a kifogásokra, mielőtt azok felbukkannának.
Derítsd ki, mik a leggyakoribb kifogások, amiért nem vásárolják meg a termékedet – és javítsd ki őket, vagy oszlasd el a kételyeket a termékleírásodban.
4. Social proof – a közösség ereje
A társadalmi bizonyíték azt jelenti, hogy megmutatod a jelenleg még kételkedő potenciális vásárlónak, hogy nincs egyedül – rengeteg más ember is megvásárolta a terméket.
Ezt rengetegféleképpen meg tudod mutatni:
- Értékelésekkel
- Eladási statisztikákkal
- Konkrét vásárlói élménybeszámolókkal
Az előző cégem szolgáltatás oldalain is rengeteg ilyet vonultatunk fel, például itt:
Vagy itt:
Ez azért is fontos, mert a vásárlók egyik legnagyobb félelme, hogy nem azt kapják, amit a termékleírás ígért.
A másik pedig: a rejtett költségektől való félelem.
Amikor egyszer fogorvosnál voltam, a termékleírásuk azt írta, hogy 20.000 Ft lesz a gyökérkezelés.
Az első alkalom végén viszont bejelentették, hogy ez még két alkalom – darabja 20.000 Ft-ért.
Csalódott voltam, hiszen 3x annyit fizettem, mint amennyire számítottam.
Ez pedig pont a szöges ellentétje, mint amit el akarsz érni a vásárlóidnál.
5. Szállítási idő
Amikor elhatározza magát, hogy vásárolni fog, akkor minél hamarabb kézbe akarja fogni a terméket.
Éppen ezért, minél rövidebb a szállítási idő, annál jobb első benyomást fogsz tenni.
Minél jobb az első benyomás, annál több pozitív értékelésed és lojális ügyfeled lesz.
Nem hiába futott ekkora karriert a kifli.hu ilyen rövid idő alatt:
A szállítási idő a szolgáltatások elvégzésére is vonatkozik.
6. Elállási jog
A magyar jogszabályban 14-napos elállási jogot biztosítanak kárpótlásul azért (webshopok esetében), mert nem foghatod kézbe a terméket a vásárlás előtt.
Célszerű ilyet adni akkor is, ha nem webshopban értékesítesz.
Ezzel bizalmat keltesz, és azt sugallod, hogy bízol a termékedben.
De a bizalomnövelés legnagyobb fegyvere a következő pont.
7. Garancia
Nincs annál megnyugtatóbb érzés, mint az, hogy a hiba visszacsinálható.
Ezzel lényegében minden vásárlással járó stressz alól kihúzzuk a szőnyeget, és az egész folyamat “elveszti a tétjét”.
Bármilyen terméket vagy szolgáltatást árulsz – adj hozzá garanciát.
Minél nagyobb, annál jobb.
Hidd el, töredéke az az összeg, amennyit elbuksz a visszaváltásokból – mint az, amennyi plusz megrendelést szerzel vele.
+1. A termékleírás csodafegyvere
A termékleírásod egyik feladata a meggyőzés.
Ezt mostmár tudod.
De van egy másik része is, amiről kevés szó esik az interneten.
Ez pedig a terjedés.
A termékleírásodat úgy kell felépítened, hogy:
- Meggyőző legyen
- Terjedni tudjon
De hogyan tudod beleépíteni a terjedést?
A Wish például a Facebook algoritmust használta ki a brutális terjedéshez.
Olyan termékeket és termékleírásokat készített, amelyekre minimum felhúzzuk a szemöldökünket.
Clickbait.
Majd mikor átkattintott az ember, akkor elkezdtek hasznos, értékes termékeket is mutatni – sokkal olcsóbban, mint bárhol máshol.
A jelenség hihetetlen jól működött, hiszen az emberek nem csak átkattintottak, de meg is osztották a sokkoló termékeket.
Ez oda jutott, hogy a Wish ma már egy közel 10 milliárd dollárt érő mammutcéggé vált.
Az Amazon ezzel szemben keresőoptimalizálással hozza be a forgalmának döntő részét.
Ezek a termékleírások SEO szempontból úgy vannak optimalizálva, hogy a legfontosabb kulcsszavakra jó helyeken szerepeljenek a Google találatok között.
Annyira jól működik a stratégia, hogy a legtöbb termékre csak az adott márka hivatalos oldala képes megelőzni őket:
Ezzel pedig a 2 milliárd feletti (!!!!) havi oldallátogatásuk közel 1/3-át a Google-ből szerzik:
Vagyis közel 1 milliárd havi oldallátogatást.
Tehát mikor termékleírást készítesz, mindig legyen a fejedben egy cél a terjedésre vonatkozóan – és ahhoz optimalizáld.
Gyakori kérdések
A határvonalak kezdenek elmosódni a termékek és a szolgáltatások között, ezért ma már a legsikeresebb áruk egyfajta termék-szolgáltatás hibridek.
A termékleírásnak 2 része van: features (jellemzők) és benefits (előnyök). Ezeknek kell minél jobban megfelelni a cikkben leírt módokon.
A legtöbbek szerint az, hogy meggyőzzön a vásárlásról. Azonban van egy másik, keveset említett célja is, aminek legalább ugyanekkora szerepe van – a terjedés.
Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.
10% kedvezmény kupon: SR_ID640_0409TG
A lényeg
A termékek és szolgáltatások határvonalai kezdenek elmosódni.
A legsikeresebbek ma már a hibridek, mint például az Apple termékei.
Ahhoz, hogy hasonlóan sikeres eladásokat produkálj, 2 dologra biztosan szükséged lesz:
- Rendkívüli termék / szolgáltatás
- Tökéletes termékleírás
Arra, hogy miként tudod megtalálni a legjobb terméket / szolgáltatást – ezekben a cikkeinkben kaphatsz választ:
https://targeter.hu/kategoria/vallalkozas/
Ha pedig további ötletekre lenne szükséged:
Vállalkozás indítás kurzusok
START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Kérdésed van?
Tedd fel nekünk kommentben!
A komment szekció az, ahol velünk a leginkább kapcsolatba tudsz lépni – ne habozz 🙂