Vállalkozást építesz – de még sosem elemeztél?
Itt a megoldás!
A SWOT elemzés:
- Nagyon letisztult és érthető
- Bárki által könnyen használható
- Mindössze 4 lépésből áll
Ezért nem túlzás kijelenteni:
A SWOT analízis napjaink talán legismertebb és legjobb üzleti elemzés módszere.
Érdemes már ma elkezdened!
De hogyan?
Tudd meg, mi a SWOT jelentése, az elemzés lényege, hogyan néz ki a táblázat (mátrix), mik a konkrét lépései, és hogyan történik a SWOT elemzés készítése!
(Példákkal) 🙂
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Tartalom
SWOT jelentése
A swot elemzés fogalma:
Egy stratégiai tervezési technika, amely segít meghatározni a cég/termék/személy erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit.
Betűszóként funkcionál, a részek angol kezdőbetűiből áll össze.
4 lépése van:
- Stengths (erősségek)
- Weaknesses (gyengeségek)
- Opportunities (lehetőségek)
- Threats (veszélyek)
Éppen ezért a SWOT analízis magyarul GYELV elemzés.
Tehát a SWOT analízis fogalma – leegyszerűsítve:
Megismerni, mely feladatok a legfontosabbak a vállalkozásunk számára.
Leggyakrabban az üzleti tervben találkozhatunk vele, de egyetlen személyre is használható!
Ezen kívül még rengeteg előnye van.
De pontosan mik, és mi a SWOT analizis lényege?
Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.
10% kedvezmény kupon: SR_ID640_0409TG
GYELV elemzés lényege
A GYELV elemzés:
- Megkönnyíti a vállalkozás indítását
- Segít azonosítani és megérteni a vállalkozást fenyegető kulcs problémákat
- Segíti a döntéshozatalt
- Megmutatja, merre érdemes haladni – és merre nem
- Nagyon egyszerű és átlátható
- Viszonylag gyorsan elkészíthető
- Nincs szükség hozzá egy 40 oldalas üzleti tervre
- Segít egy lépést hátrálni, és a big picturet látni
…mindezt teljesen ingyen!
Nem mellesleg, a SWOT elemzés személyre is elkészíthető!
(a „minták” részben erre is mutatunk egy példát)
De pontosan hogyan is néz ki a SWOT táblázat és mik az egyes lépései?
SWOT táblázat (mátrix)
A SWOT mátrix így néz ki:

Látható, hogy a 4 rész egy mátrixot vagy táblázatot alkot, aminek van:
- Pozitív és negatív része
- Külső és belső körülményei
Pontosan mit kell kezdened a GYELV táblázattal?
SWOT elemzés lépései
A lényeg, hogy:
- a pozitív tulajdonságokra rá kell dupláznod (támaszkodni rájuk, kiaknázni őket)
- a negatívakat, vagy azok hatását pedig minimalizálnod kell
A külső tényezőket bár nem tudod befolyásolni – de fel tudsz rájuk készülni.
A belső tényezőknél 100% kontrollod van – tehát csak rajtad múlik, mennyi van belőlük, mennyire hatásosak, stb.
1. lépés: Kérdések
Tegyél fel magadnak kérdéseket mind a 4 részhez a mátrixban.
De ami még fontosabb:
Válaszold is meg őket – könyörtelenül őszintén!
Például:
Erősségek:
- Mi az, amiben jobbak vagyunk, mint a versenytársak?
- Mi az, amit az ügyfeleink a legjobban szeretnek bennünk?
Gyengeségek:
- Mi az, amiben rosszabbak vagyunk, mint a konkurencia?
- Mi az, ami miatt az ügyfeleink lemorzsolódnak?
Lehetőségek:
- Milyen trendek látszanak, amikre érdemes még most beszállni?
- Mi az, amire fókuszálnunk kellene, és mi az, aminek az elengedésével nyernénk?
Veszélyek:
- Mik azok az 1, 3, 5 vagy 10 éves potenciális fenyegetések, amik veszélyeztetik a vállalkozásunkat?
- Mi az, ami a legtöbb ügyfélt viheti el tőlünk?
Ahhoz, hogy ezekre tudd a válaszokat, rengeteg adatgyűjtésre és elemzésre van szükséged (pl.: versenytárs elemzés).
Nyugodtan fel lehet írni mindent, ami eszedbe jut – úgysem marad ilyen sok, hála a következő lépésnek.
2. lépés: Priorizálás
Fel kell mérned, hogy mekkora erőforrásod van (főleg pénz és idő).
Ez alapján pedig kiválasztani: mi az, amivel foglalkozni tudsz – és mi az, amivel nem.
A többit pedig töröld!
De hogyan kell priorizálni?
Azokat kell meghagynod, amik:
- A legnagyobb hatást keltik
- Sürgősek
- Gyorsan végrehajthatóak
- Kevés erőforrást igényelnek
Célszerű ehhez az Eisenhower mátrixot használni – ami a vállalkozók egyik legfontosabb fegyvere.
3. Lépés: Gyakorlati alkalmazás
Az erősségekre kell építeni a cégünket/személyes projektünket.
A gyengeségeket folyamatosan javítanunk kell.
A lehetőségeket kutatni kell megállás nélkül – majd ki is aknázni őket!
A veszélyeket pedig fel kell mérni, és elkerülni őket. Ha elkerülhetetlenek, akkor pedig fel kell készülni rájuk.
Ez így szuperül hangzik, de sajnos nagyon kevés vállalkozás használja hatékonyan.
A linkelt kutatásból az derül ki, hogy a legtöbb elemzés ugyanazokat a hibákat követi el:
- Túl sok faktor (40+)
- Általános, semmitmondó leírások
- Egyik pontot sem ellenőrzik, bizonyítják
De hogyan kell jól csinálni az analízis készítését?
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
SWOT analízis készítése (példákkal)
A GYELV táblázatot rengeteg dologra lehet alkalmazni:
- Egy induló projektre vagy vállalkozás ötletre
- A vállalkozás egész működésére, termékeire/szolgáltatásaira
- Személyes célokra
Fontos! Az elemzés során stratégiai elemeket érdemes leírni – nem taktikait!
Például:
A marketing ROI növelése egy stratégiai cél – ami rengeteg apróbb lépésből áll.
Az, hogy 100 karakter helyett 120-at használsz a reklámokban, csak egy taktikai elem – vagyis csak egy fogaskerék a stratégiai gépezetben.
Lássunk 2 nagyon szemléletes példát az analízisre.
1. SWOT elemzés példa
Az első SWOT példában a saját cégünket, a Sikermániát elemezzük ki.
1. lépés: Kérdések és válaszok
Strengths (erősségek):
Miben vagyunk mások?
- Abban, hogy mi nem csak tanítjuk a vállalkozást, és nem ez az első cégünk – már korábban is építettünk sikeres céget, ami több tízmilliós bevételt hozott.
Miben vagyunk jobbak, mint a konkurencia?
- Abban, hogy mi nagyon mélyen megértjük a célcsoportunk igényeit/vágyait/félelmeit, hiszen mi magunk is átéltük ezt már korábban.
Mi a legnagyobb erősségünk?
- Az, hogy nagyon széles skálán mozog a szaktudásunk, és ugyanolyan jól értünk a technikai megvalósításhoz (pl.: fejlesztés), mint a kreatívhoz (pl.: marketing). Ezáltal nagyon sok területen tudjuk tanácsokkal ellátni a kezdő vállalkozókat. Amihez pedig nem értünk, vagy van nálunk jobb – azt őszintén vállaljuk, és a megfelelő emberhez küldjük őket.
A sort lehetne még folytatni, és neked otthon érdemes is! De mivel ez egy példa, én csak 3-3 dolgot írok mindenhova.
Weaknesses (gyengeségek):
Mi a legnagyobb akadályunk?
- Mint sok vállalkozónak… az idő. Nagyon kevés időnk van, és nem jut sajnos mindenre.
Miben kellene javulnunk?
- Egyre nagyobb üzleti tudást kell felszednünk, hogy toronymagasan mi legyünk Magyarország #1 leggyakorlatiasabb vállalkozói.
Miben vagyunk elmaradva a konkurenciához képest?
- Mivel még teljesen friss cég vagyunk, ezért 5-10 év hátrányból indulunk.
Opportunities (lehetőségek):
Miben van a legnagyobb potenciál?
- Abban, hogy Magyarországon nagyon kevés az igazán jó szakember, ezért a piacvezetők elüldögélnek a langyos vízben. Ha valaki igazán minőségi munkát nyújt, könnyen überelheti a már meglévő megoldásokat.
Hogyan lehetne kihasználni a piaci helyzetet?
- Itthon szinte mindenki a külföldi működő módszereket másolja, nincs innováció. Ez teljesen érthető, hiszen minek újat feltalálni, ha már van egy bizonyított, működő recept. Ezért az eredetiség hegyeket tud itthon megmozgatni.
Merre tart a piac?
- Szerencsére egyre többen akarnak vállalkozni, hála a milliárd dolláros tech startupoknak. Míg néhány éve a „vállalkozó” egy pejoratív jelző volt, mára menővé vált. Ezért a piac folyamatosan növekszik.
Threats (veszélyek):
Mi a legnagyobb veszély?
- Az, hogy a kezdő vállalkozóknak még nincs elég rálátása az üzleti életre, hogy el tudják dönteni, ki a csaló, és ki a szakember. Éppen ezért a jól marketingelt de tapasztalatlan „business coach”-ok is rengeteg követővel rendelkeznek.
Merre tart a gazdaság?
- A cikk írásakor, 2022-ben sajnos komoly válságnak nézünk elébe, ez pedig mindent és mindenkit érinteni fog. Csökkenni fog a vásárlási erő, az emberek inkább a biztos állást fogják választani a bizonytalan vállalkozás helyett.
Milyen veszély leselkedik konkrétan ránk?
- Mivel a legtöbb vállalkozónak nagyon kevés az ideje, ezért hosszútávon az lesz a legsikeresebb, aki a leghatékonyabban tudja menedzselni az idejét. Ez hatalmas veszély ránk nézve is, amire folyamatosan figyelnünk kell.
2. lépés: Priorizálás
Azokat a dolgokat kell kiválasztanunk a listából, ami az Eisenhower Mátrix alapján a legjobb: minél sürgősebb és fontosabb legyen rövid, és hosszútávon is.
A könnyebbség kedvéért csak 1-et fogok kihúzni mindenhonnan – de neked jóval több elemből kell priorizálnod.
Ezek alapján így néz ki a SWOT mátrixunk:

3. lépés: Gyakorlati alkalmazás
Most, hogy megkaptuk a legfontosabb prioritásokat, a következő lépés a stratégia alkotás.
Ki kell találni, miként változtassunk azon, amin lehet – és amin nem lehet, arra miként készüljünk fel.
Ez alapján egyre részletesebben fel kell vázolni az egyes lépéseket, a stratégiát konkrét taktikai lépésekké kell lebontani.
Így kapod meg az üzleti tervedet.
De jöjjön egy személyes példa is!
2. Személyes SWOT elemzés példa
Mivel én magam csinálom a Sikermániát, ezért az előző példából vezetem le a személyes példát is – leegyszerűsítve.
Olvasd el azt is, mielőtt ennek nekikezdesz!
Strengths (erősségek):
- A vállalkozás nem csak a munkám, de a hobbim is – tehát egyáltalán nem megterhelő, sőt inkább szórakoztató a folyamatos tanulás.
- Csináltam már korábban is, ezért nem most tapasztalom meg először a vállalkozás indítás lépéseit.
Weaknesses (gyengeségek):
- Kevés időm van, ezért nem jut sajnos mindenre.
- Emellett teljesen 0-ról indítom a céget – tehát hatalmas hátrányból indulok a már működő, sikeres konkurensekkel szemben.
Opportunities (lehetőségek):
- Versenytársak terén a magyar piac jóval gyengébb, mint a nemzetközi.
- Egyre népszerűbb a vállalkozás indítás – ma már menő vállalkozni.
Threats (veszélyek):
- A gazdasági válság nagyon erősen fogja érinteni az egész iparágat.
- A kevés idő miatt folyamatosan priorizálni és menedzselni kell a feladatokat, hihetetlenül tudatosan és fókuszáltan kell beosztani minden percet – emellett rengeteg másra is dedikálni kell (pl.: család, barátok).
Így néz ki tehát egy személyes SWOT elemzés minta.
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
A lényeg
Minden üzletember más-más elemzési módszert alkalmaz.
Akadnak, akik szigorúan analitikus módszerekkel élnek, és például a PESTEL-t használják, míg mások inkább a spirituálisabb tanok felé hajlanak és Tarot vagy más hasonló kártyát használnak erre a célra.
A GYELV mátrix azonban nem hiába vált a legismertebb és talán legjobb üzleti elemzés módszerré.
Használható:
- Vállalkozásra
- Termékekre/szolgáltatásokra
- Személyes célokra is
Érdemes előtte egy nagyon részletes piackutatást tartani – így teljes képet fogsz kapni.
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Kérdésed van?
Tedd fel nekünk kommentben!
A komment szekció az, ahol velünk a leginkább kapcsolatba tudsz lépni – ne habozz 🙂
0 hozzászólás