SWOT elemzés: Az analízis jelentése – lépései (példával)

START vállalkozás indítás kurzus — INGYEN

Extra vállalkozás- és webshop ötletek, feladatok, kérdések, esettanulmányok és exkluzív anyagok.

Érdekel

Vállalkozást építesz – de még sosem elemeztél?

Itt a megoldás!

A SWOT elemzés:

  • Nagyon letisztult és érthető
  • Bárki által könnyen használható
  • Mindössze 4 lépésből áll

Ezért nem túlzás kijelenteni:

A SWOT analízis napjaink talán legismertebb és legjobb üzleti elemzés módszere.

Érdemes már ma elkezdened!

De hogyan?

Tudd meg, mi a SWOT jelentése, az elemzés lényege, hogyan néz ki a táblázat (mátrix), mik a konkrét lépései, és hogyan történik a SWOT elemzés készítése!

(Példákkal) 🙂

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

SWOT jelentése

A swot elemzés fogalma: 

Egy stratégiai tervezési technika, amely segít meghatározni a cég/termék/személy erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit.

Betűszóként funkcionál, a részek angol kezdőbetűiből áll össze. 

4 lépése van:

  1. Stengths (erősségek)
  2. Weaknesses (gyengeségek)
  3. Opportunities (lehetőségek)
  4. Threats (veszélyek)

Éppen ezért a SWOT analízis magyarul GYELV elemzés.

Tehát a SWOT analízis fogalma – leegyszerűsítve: 

Megismerni, mely feladatok a legfontosabbak a vállalkozásunk számára.

Leggyakrabban az üzleti tervben találkozhatunk vele, de egyetlen személyre is használható!

Ezen kívül még rengeteg előnye van.

De pontosan mik, és mi a SWOT analizis lényege?

Nyiss webáruházat percek alatt, kötöttségek nélkül!
Mi a -t ajánljuk.

10% kedvezmény  kupon: SR_ID640_0409TG

Próbáld ki 14 napig ingyen

GYELV elemzés lényege

A GYELV elemzés:

  • Megkönnyíti a vállalkozás indítását
  • Segít azonosítani és megérteni a vállalkozást fenyegető kulcs problémákat
  • Segíti a döntéshozatalt
  • Megmutatja, merre érdemes haladni – és merre nem
  • Nagyon egyszerű és átlátható
  • Viszonylag gyorsan elkészíthető
  • Nincs szükség hozzá egy 40 oldalas üzleti tervre
  • Segít egy lépést hátrálni, és a big picturet látni

…mindezt teljesen ingyen!

Nem mellesleg, a SWOT elemzés személyre is elkészíthető!

(a „minták” részben erre is mutatunk egy példát)

De pontosan hogyan is néz ki a SWOT táblázat és mik az egyes lépései?

SWOT táblázat (mátrix)

A SWOT mátrix így néz ki:

Látható, hogy a 4 rész egy mátrixot vagy táblázatot alkot, aminek van:

  • Pozitív és negatív része
  • Külső és belső körülményei

Pontosan mit kell kezdened a GYELV táblázattal?

SWOT elemzés lépései

A lényeg, hogy: 

  1. a pozitív tulajdonságokra rá kell dupláznod (támaszkodni rájuk, kiaknázni őket)
  2. a negatívakat, vagy azok hatását pedig minimalizálnod kell

A külső tényezőket bár nem tudod befolyásolni – de fel tudsz rájuk készülni.

A belső tényezőknél 100% kontrollod van – tehát csak rajtad múlik, mennyi van belőlük, mennyire hatásosak, stb.

1. lépés: Kérdések

Tegyél fel magadnak kérdéseket mind a 4 részhez a mátrixban.

De ami még fontosabb:

Válaszold is meg őket – könyörtelenül őszintén!

Például:

Erősségek:

  • Mi az, amiben jobbak vagyunk, mint a versenytársak?
  • Mi az, amit az ügyfeleink a legjobban szeretnek bennünk?

Gyengeségek:

  • Mi az, amiben rosszabbak vagyunk, mint a konkurencia?
  • Mi az, ami miatt az ügyfeleink lemorzsolódnak?

Lehetőségek:

  • Milyen trendek látszanak, amikre érdemes még most beszállni?
  • Mi az, amire fókuszálnunk kellene, és mi az, aminek az elengedésével nyernénk?

Veszélyek:

  • Mik azok az 1, 3, 5 vagy 10 éves potenciális fenyegetések, amik veszélyeztetik a vállalkozásunkat?
  • Mi az, ami a legtöbb ügyfélt viheti el tőlünk?

Ahhoz, hogy ezekre tudd a válaszokat, rengeteg adatgyűjtésre és elemzésre van szükséged (pl.: versenytárs elemzés).

Nyugodtan fel lehet írni mindent, ami eszedbe jut – úgysem marad ilyen sok, hála a következő lépésnek.

2. lépés: Priorizálás

Fel kell mérned, hogy mekkora erőforrásod van (főleg pénz és idő).

Ez alapján pedig kiválasztani: mi az, amivel foglalkozni tudsz – és mi az, amivel nem.

A többit pedig töröld!

De hogyan kell priorizálni?

Azokat kell meghagynod, amik:

  • A legnagyobb hatást keltik
  • Sürgősek
  • Gyorsan végrehajthatóak
  • Kevés erőforrást igényelnek

Célszerű ehhez az Eisenhower mátrixot használni – ami a vállalkozók egyik legfontosabb fegyvere.

3. Lépés: Gyakorlati alkalmazás

Az erősségekre kell építeni a cégünket/személyes projektünket.

A gyengeségeket folyamatosan javítanunk kell.

A lehetőségeket kutatni kell megállás nélkül – majd ki is aknázni őket!

A veszélyeket pedig fel kell mérni, és elkerülni őket. Ha elkerülhetetlenek, akkor pedig fel kell készülni rájuk.

Ez így szuperül hangzik, de sajnos nagyon kevés vállalkozás használja hatékonyan.

A linkelt kutatásból az derül ki, hogy a legtöbb elemzés ugyanazokat a hibákat követi el:

  • Túl sok faktor (40+)
  • Általános, semmitmondó leírások
  • Egyik pontot sem ellenőrzik, bizonyítják 

De hogyan kell jól csinálni az analízis készítését?

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

SWOT analízis készítése (példákkal)

A GYELV táblázatot rengeteg dologra lehet alkalmazni:

  • Egy induló projektre vagy vállalkozás ötletre
  • A vállalkozás egész működésére, termékeire/szolgáltatásaira
  • Személyes célokra

Fontos! Az elemzés során stratégiai elemeket érdemes leírni – nem taktikait!

Például: 

A marketing ROI növelése egy stratégiai cél – ami rengeteg apróbb lépésből áll.

Az, hogy 100 karakter helyett 120-at használsz a reklámokban, csak egy taktikai elem – vagyis csak egy fogaskerék a stratégiai gépezetben.

Lássunk 2 nagyon szemléletes példát az analízisre.

1. SWOT elemzés példa

Az első SWOT példában a saját cégünket, a Sikermániát elemezzük ki.

1. lépés: Kérdések és válaszok

Strengths (erősségek):

Miben vagyunk mások?

  • Abban, hogy mi nem csak tanítjuk a vállalkozást, és nem ez az első cégünk – már korábban is építettünk sikeres céget, ami több tízmilliós bevételt hozott.

Miben vagyunk jobbak, mint a konkurencia?

  • Abban, hogy mi nagyon mélyen megértjük a célcsoportunk igényeit/vágyait/félelmeit, hiszen mi magunk is átéltük ezt már korábban.

Mi a legnagyobb erősségünk?

  • Az, hogy nagyon széles skálán mozog a szaktudásunk, és ugyanolyan jól értünk a technikai megvalósításhoz (pl.: fejlesztés), mint a kreatívhoz (pl.: marketing). Ezáltal nagyon sok területen tudjuk tanácsokkal ellátni a kezdő vállalkozókat. Amihez pedig nem értünk, vagy van nálunk jobb – azt őszintén vállaljuk, és a megfelelő emberhez küldjük őket.

A sort lehetne még folytatni, és neked otthon érdemes is! De mivel ez egy példa, én csak 3-3 dolgot írok mindenhova.

Weaknesses (gyengeségek):

Mi a legnagyobb akadályunk?

  • Mint sok vállalkozónak… az idő. Nagyon kevés időnk van, és nem jut sajnos mindenre.

Miben kellene javulnunk?

  • Egyre nagyobb üzleti tudást kell felszednünk, hogy toronymagasan mi legyünk Magyarország #1 leggyakorlatiasabb vállalkozói.

Miben vagyunk elmaradva a konkurenciához képest?

  • Mivel még teljesen friss cég vagyunk, ezért 5-10 év hátrányból indulunk.

Opportunities (lehetőségek):

Miben van a legnagyobb potenciál?

  • Abban, hogy Magyarországon nagyon kevés az igazán jó szakember, ezért a piacvezetők elüldögélnek a langyos vízben. Ha valaki igazán minőségi munkát nyújt, könnyen überelheti a már meglévő megoldásokat.

Hogyan lehetne kihasználni a piaci helyzetet?

  • Itthon szinte mindenki a külföldi működő módszereket másolja, nincs innováció. Ez teljesen érthető, hiszen minek újat feltalálni, ha már van egy bizonyított, működő recept. Ezért az eredetiség hegyeket tud itthon megmozgatni.

Merre tart a piac?

  • Szerencsére egyre többen akarnak vállalkozni, hála a milliárd dolláros tech startupoknak. Míg néhány éve a „vállalkozó” egy pejoratív jelző volt, mára menővé vált. Ezért a piac folyamatosan növekszik.

Threats (veszélyek):

Mi a legnagyobb veszély?

  • Az, hogy a kezdő vállalkozóknak még nincs elég rálátása az üzleti életre, hogy el tudják dönteni, ki a csaló, és ki a szakember. Éppen ezért a jól marketingelt de tapasztalatlan „business coach”-ok is rengeteg követővel rendelkeznek.

Merre tart a gazdaság?

  • A cikk írásakor, 2022-ben sajnos komoly válságnak nézünk elébe, ez pedig mindent és mindenkit érinteni fog. Csökkenni fog a vásárlási erő, az emberek inkább a biztos állást fogják választani a bizonytalan vállalkozás helyett.

Milyen veszély leselkedik konkrétan ránk?

  • Mivel a legtöbb vállalkozónak nagyon kevés az ideje, ezért hosszútávon az lesz a legsikeresebb, aki a leghatékonyabban tudja menedzselni az idejét. Ez hatalmas veszély ránk nézve is, amire folyamatosan figyelnünk kell.

2. lépés: Priorizálás

Azokat a dolgokat kell kiválasztanunk a listából, ami az Eisenhower Mátrix alapján a legjobb: minél sürgősebb és fontosabb legyen rövid, és hosszútávon is.

A könnyebbség kedvéért csak 1-et fogok kihúzni mindenhonnan – de neked jóval több elemből kell priorizálnod.

Ezek alapján így néz ki a SWOT mátrixunk:

3. lépés: Gyakorlati alkalmazás

Most, hogy megkaptuk a legfontosabb prioritásokat, a következő lépés a stratégia alkotás.

Ki kell találni, miként változtassunk azon, amin lehet – és amin nem lehet, arra miként készüljünk fel.

Ez alapján egyre részletesebben fel kell vázolni az egyes lépéseket, a stratégiát konkrét taktikai lépésekké kell lebontani.

Így kapod meg az üzleti tervedet.

De jöjjön egy személyes példa is!

2. Személyes SWOT elemzés példa

Mivel én magam csinálom a Sikermániát, ezért az előző példából vezetem le a személyes példát is – leegyszerűsítve.

Olvasd el azt is, mielőtt ennek nekikezdesz!

Strengths (erősségek):

  • A vállalkozás nem csak a munkám, de a hobbim is – tehát egyáltalán nem megterhelő, sőt inkább szórakoztató a folyamatos tanulás.
  • Csináltam már korábban is, ezért nem most tapasztalom meg először a vállalkozás indítás lépéseit.

Weaknesses (gyengeségek):

  • Kevés időm van, ezért nem jut sajnos mindenre.
  • Emellett teljesen 0-ról indítom a céget – tehát hatalmas hátrányból indulok a már működő, sikeres konkurensekkel szemben.

Opportunities (lehetőségek):

  • Versenytársak terén a magyar piac jóval gyengébb, mint a nemzetközi.
  • Egyre népszerűbb a vállalkozás indítás – ma már menő vállalkozni.

Threats (veszélyek):

  • A gazdasági válság nagyon erősen fogja érinteni az egész iparágat.
  • A kevés idő miatt folyamatosan priorizálni és menedzselni kell a feladatokat, hihetetlenül tudatosan és fókuszáltan kell beosztani minden percet – emellett rengeteg másra is dedikálni kell (pl.: család, barátok).

Így néz ki tehát egy személyes SWOT elemzés minta.

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

A lényeg

Minden üzletember más-más elemzési módszert alkalmaz.

Akadnak, akik szigorúan analitikus módszerekkel élnek, és például a PESTEL-t használják, míg mások inkább a spirituálisabb tanok felé hajlanak és Tarot vagy más hasonló kártyát használnak erre a célra.

A GYELV mátrix azonban nem hiába vált a legismertebb és talán legjobb üzleti elemzés módszerré.

Használható:

  • Vállalkozásra
  • Termékekre/szolgáltatásokra
  • Személyes célokra is

Érdemes előtte egy nagyon részletes piackutatást tartani – így teljes képet fogsz kapni.

Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:

  • Extra vállalkozás- és webshop ötletek
  • Feladatok, kérdések és esettanulmányok
  • Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek

Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!

Business START Business PRO

Kérdésed van?

Tedd fel nekünk kommentben!

A komment szekció az, ahol velünk a leginkább kapcsolatba tudsz lépni – ne habozz 🙂

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vállalkozói START kurzus INGYENESEN

Minden nap 1 email, 5 napon keresztül. Igényeld, és azonnal érkezik az első email.

Sikeres feliratkozás