A piackutatás a vállalkozás indítás alapfeltétele.
Ha nincs piackutatásod – nem állsz készen egy vállalkozás elindítására.
Pont.
De ne aggódj!
Ebben a cikkben mindent megtudhatsz:
- Mi is pontosan a piackutatás fogalma?
- Melyek a piackutatás módszerei?
- Hogyan néz ki a piackutatás folyamata?
Az elmélettől kezdve a teljes, átfogó gyakorlatig — lépésről-lépésre.
(saját példán bemutatva) 🙂
Tartalom
Piackutatás fogalma
A piackutatás (angolul market research) egy üzleti módszer, amely során kvantitatív és kvalitatív adatokra támaszkodva, primer és szekunder forrásokból adatot gyűjtünk a piacról, hogy aztán ezek alapján a legjobb döntéseket tudjuk meghozni.
A marketingkutatás (marketing research) ugyanez – csak kimondottan a marketingre terjed ki (pl.: branding).
Leegyszerűsítve?
A piackutatás nem más, mint adatgyűjtés.
Amit pedig kapsz:
Információ.
Már azelőtt, hogy elkezdted volna a saját vállalkozásodat.
Miért fontos ez?
Az adat a világ legértékesebb erőforrása – megelőzve az olajt.
Nézd csak, melyek a legértékesebb brandek jelenleg a világon:
Információs technológiai cégek – nem olajcégek.
De miért jó ez neked?
Az információ segítségével elkerülheted az érzelmi alapú döntéseket, és csak a bizonyított, objektív tényekre támaszkodhatsz.
Már azelőtt rengeteg adatot kaphatsz, mielőtt “leraktad volna az első alapkövet”:
- Célcsoportról
- Az értékesítés és marketing hatékonyságáról
- Piaci lehetőségekről, veszélyekről
- Konkurenciáról
…és a listát folytathatnánk.
De ami a legfontosabb:
Információt kapsz róla, hogy vajon van-e kereslet a termékedre/szolgáltatásodra.
Kereslet + Kínálat = Sikeres vállalkozás
Piackutatás módszerei
Mindössze 2 módszert érdemes ismerned:
- Primer és szekunder kutatás
- Kvantitatív és kvalitatív kutatás
Ne aggódj, a piackutatás folyamatánál mindre mutatunk példát is!
1. Primer és szekunder kutatás
Primer kutatás
Elsődleges forrásból származó információk gyűjtése (primer = elsődleges), tehát saját magunk által gyűjtött adatok.
Például:
- Saját látogatottsági adatok
- A marketing és értékesítés hatékonysága
- A vállalkozásunk bevétele
Jóval megbízhatóbb és hitelesebb, mint a szekunder kutatás – cserébe viszont jóval pénz- és időigényesebb.
Szekunder kutatás
Másodlagos forrásból származó információk gyűjtése (szekunder = másodlagos), tehát mások által már összegyűjtött adatok.
Például:
- Iparági felmérések
- Piaci kutatások
- Statisztikai hivatalok által közzétett adatok
Sajnos kevésbé megbízhatóak és személyreszabottak, mint a primer kutatás – cserébe viszont kevésbé pénz- és időigényesek.
A primer és szekunder kutatás az adat forrása szerint osztályoz.
A kvantitatív és kvalitatív piackutatási módszer viszont az adat minősége szerint.
2. Kvantitatív és kvalitatív kutatás
Kvantitatív kutatás
Ez a piackutatási módszer a számokkal kimutatható adatokat gyűjti és elemzi (kvantitatív = mennyiségi).
Például:
- Átkattintási arány (CTR)
- Konverzió
- Bevétel
Kvalitatív kutatás
Ez a piackutatási módszer a számokkal nem kimutatható adatok gyűjti és elemzi (kvalitatív = minőségi).
Például:
- Vélemények
- Kérdőívek
- Visszajelzések
Ennyit az elméletről 🙂
Nézzük meg, hogy pontosan hogyan is néz ki a piackutatás folyamata?
Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!
Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.
4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.
Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!
A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom
Piackutatás folyamata
Hogyan gyűjthető adat?
- Feedback (visszajelzés, vélemények)
- Experimenting (kísérletezés, tesztelés)
- Observation (megfigyelés)
A visszajelzések során kvalitatív adatokat kapunk a célközönségünktől.
A tesztelések során kipróbáljuk, hogy vajon miként tudna egy konkrét dolog jobban működni.
A megfigyelés során pedig a piacon már jól működő módszerekből inspirálódunk – vagy saját adatokból.
Ezek alapján lássuk a legjobb konkrét piackutatási módszereket.
1. rész a 2-ből: Kvantitatív adatok
1. Konkurenciaelemzés
Ha vállalkozást indítasz, ez az első, amit meg kell nézned.
- Van-e más cég a piacon
- Hány konkurens van a piacon
- Milyen erős a piaci pozíciójuk
- Miben tudnál mást/jobbat/értékesebbet adni, mint ők
- Hogyan szerzik az ügyfeleiket
Ne bosszankodj amiatt, ha vannak konkurensek. Akkor van baj, ha nem találsz:
- Vagy teljesen új vállalkozás ötletet fedeztél fel – amit még előtted senki (kicsi az esélye)
- Vagy nincs kereslet az általad megálmodott ötletre, ezért nincs kínálat sem (nagy az esélye)
Az első, és talán legjobb konkurenciaelemzési módszer a reverse-engineering (visszamodellezés).
Ez a konkurens cégek kielemzését jelenti a legapróbb részletekig, majd egyben megvizsgálni a teljes összképet.
Ide tartozik:
- Az összes konkurens property kielemzése (pl.: weboldal, termék, szolgáltatás)
- Az összes látható kommunikációs csatorna kielemzése (pl.: közösségi média jelenlét)
- A konkurens teljes üzleti stratégiájának kielemzése (pl.: üzleti modell, értékesítési tölcsér, stb.)
A reverse-engineering brutálisan hatékony – nem hiába sorolom a legfontosabb vállalkozásindítási alapelvek között.
Visszamodellezhetsz mindent, amit látsz – de mi a helyzet azzal, amit nem látsz?
Itt lép életbe a 2. módszer.
2. Látogató forgalom
Ez a piackutatási módszer egy weboldal teljes látogatóforgalmát fejti vissza – és még sokkal többet is tud!
A legelső, amit használnod kell: Similarweb.
Ha megvizsgáljuk az előző cégem online teljesítményét, ez az oldal pontosan megmutatja:
- mekkora látogatóforgalma van (közel 200.000 havonta),
- ez hányadik legnépszerűbb a saját iparágában világszerte (551),
- de a forgalom időszakos alakulását, szezonalitását is:
De ami még fontosabb:
Megmutatja, hogy pontosan milyen forrásokból érkezik ez a látogatóforgalom az oldalra.
6 kategória van:
- Direct (direkt forgalom – amikor valaki közvetlenül a weboldalra látogat)
- Referrals (ajánlások – más oldalakról érkező forgalom)
- Search (keresések – a Google-ből érkező SEO forgalom)
- Social (közösségi média – valamely közösségi oldalról érkeznek (pl.: Facebook, Instagram)
- Mail (emailből érkező forgalom)
- Display (reklámból érkező forgalom)
Egyből láthatod, hogy a cég fókusza a keresőoptimalizáláson van.
Bár a Similarweb-nél jobb eszköz jelenleg nincs a piacon, de azért léteznek mások is.
Ez a cikk átfogó képet ad – de nem megy bele a részletekbe!
Szerezz exkluzív hozzáférést emailen, ahol az üzleti stratégiánk 75%-át megosztjuk!
Ez után a konkrét konkurensek mellett érdemes megvizsgálni generálisan is a piacot a következő módszerrel.
3. Keresési forgalom
Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!
Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.
4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.
Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!
A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom
A piackutatás során az egyik leghitelesebb forrás a keresési forgalom.
Az internetes keresőket ugyanis az emberek teljes őszinteséggel használják, hiszen nem gondolják, hogy figyelik őket (mint például egy fókuszcsoportos piackutatáson).
Nem csak termékekre, hanem a konkurensekre folytatott kereséseket is meg lehet találni.
Ehhez a legnépszerűbb ingyenes eszköz: Google Keyword Planner.
Kereshetsz kulcsszavakra is:
De akár egyes oldalakra is:
A pontos keresési mennyiségek helyett viszont csak nagyságrendileg fogod látni az eredményeket.
A pontos eredményekhez egy kicsit mélyebbre kell ásni:
4. Trendek, aktualitások, szezonalitás
Amikor egy új vállalkozást, terméket, szolgáltatást vagy projektet indítunk, a szezonalitás és a trend felfutása rengeteg dolgot befolyásol:
- Cash flow-t
- Kampányok időzítését
- Tevékenységi köröket
- Erőforrások beosztását
- Üzleti modellt / üzleti tervet
…tehát lényegében a teljes stratégiát, azaz mindent, amit csinálsz.
De vajon honnan tudhatod, hogy egy termékre növekszik a kereslet vagy éppen csökken – illetve hogy az év X szakaszában mekkora ez a kereslet?
A válasz: Google Trends.
Segítségével megtudhatod, hogy:
- Felszálló vagy leszálló ágban van az adott trend
- Mikor van a szezonja?
- Mikor van az évben a mélypont és a csúcspont?
- Hol keresnek az adott kifejezésre a legtöbben geográfiailag?
- Milyen hasonló kifejezésekre és témákra keresnek még?
Példaként nézzük meg ismét a korábbi vállalkozásom:
Látható, hogy a kert április végén a legfelkapottabb, és Karácsony körül a legelhanyagoltabb. Logikus.
Ami viszont már érdekesebb, az a “webáruház” keresések:
Látható, hogy a webshopokra legfőképpen Black Friday idején keresnek, és a legtöbben ilyenkor szerzik be a karácsonyi ajándékokat is, hiszen ez után rohamosan csökken a keresések száma, és összességében alig érik el az októberi szintet.
Tehát ha webshop ötletet keresel, tudd, hogy jó eséllyel az ősz lesz a legfontosabb időszakod (kivéve, ha más az iparágad szezonalitása, mint például a kerteké).
Az is megfigyelhető, hogy a webshopok a 2000-es évek végén robbantak be igazán hazánkban, azóta pedig már megszokottá váltak és egyre több embernél alakul ki a preferencia (tehát már nem általános webshopokra keres, hanem konkrét termékekre vagy webshop márkákra).
5. Bevételi adatok
Kevesen tudják, de a konkurencia elemzést olyan mélységekig meg tudod csinálni, hogy egyenesen a versenytárs zsebében is kutathatsz.
Rengeteg olyan hivatalos oldal van, ami megmutatja egy adott vállalkozó vagy vállalkozás bevételét, legyen az:
- KATA-s egyéni vállalkozó
- Cég (pl.: Kft.)
Az egyéni vállalkozók nyilvántartását itt találod:
A cégek éves bevételi beszámolóit pedig itt:
6. Különböző iparági szekunder adatok
Sok cég készít rendszeresen iparági beszámolókat – de állami szervek is.
Ha webshopod van, akkor érdemes webshop motorok által közzétett szekunder kutatásokat gyűjtened, például:
- https://www.bigcommerce.com/blog/ecommerce-trends/#14-ecommerce-trends-leading-the-way
- https://www.shopify.com/enterprise/the-future-of-ecommerce
- https://www.shoprenter.hu/blog/nagy-webaruhaz-felmeres-2019
Ha marketinggel foglalkozó vállalkozásod, akkor marketing blogok beszámolóit:
- https://neilpatel.com/blog/marketing-trends/
- https://sparktoro.com/blog/an-unpopular-list-of-marketing-trends-for-2019/
- https://www.searchenginejournal.com/ppc-trends-in-2020/333465/
…és így tovább.
Emellett a magyar és nemzetközi statisztikai hivatalok beszámolóit is érdemes kutatni:
7. Saját adatok
Ahogy már korábban említettük, ide tartozik minden adat, amit te magad gyűjtesz a saját propertyken:
- Weboldaladon
- Közösségi médiában
- Listáidon
…és így tovább.
Ehhez a legfontosabb eszköz: Google Analytics.
Ebből szinte bármit megtudhatsz:
- Mekkora a pontos látogatóforgalmad
- Mennyi ideig tartózkodnak az oldaladon
- Ebből hányan iratkoznak fel
- Hányan pattannak vissza
- Mekkora a konverziód
Tehát szinte mindent, amire szükséged lehet.
Itt fogod megtalálni az egész internet leghitelesebb adatbázisát.
Látható például, hogy a Google Trends adatok tűpontosak, hiszen ugyanazt tükrözik vissza, amit a Google Analytics adatok is mutatnak az előbb említett kerti cégemről:
De mi a helyzet a kvalitatív (minőségi) adatokkal?
2. rész a 2-ből: Kvalitatív adatok
Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!
Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.
4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.
Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!
A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom
8. Hőtérkép
Az internetnek hála még a látogatóid viselkedését is követni tudod – valós időben!
Hőtérképek segítségével láthatod, hogy:
- Melyek a legnépszerűbb elemek az oldaladon
- Meddig tudod fenntartani az emberek érdeklődését, meddig görgetnek le
- Mi az a funkció, amit egyáltalán nem használnak
Mi erre a célra a Hotjar-t használjuk.
9. Feedback gyűjtés
A #1 legfontosabb adat, amit gyűjthetsz:
A célközönséged gondolatai.
Ide tartozik a motivációjuk, az érdeklődésük, a félelmeik – minden apró információmorzsa!
Ezeket pedig gyűjtheted:
- Email-ben
- Chatbottal
- Kérdőívekkel
Tehát gyakorlatilag bármivel, ami információt gyűjt a buyer personadról.
Figyeld nagyon, milyen szavakat használnak, hogyan jellemzik a problémájukat, milyen megoldásban gondolkodnak.
Ebből következik az utolsó, nagyon fontos piackutatási tipp.
10. Beszélgess az ügyfelekkel
Ahhoz, hogy a vállalkozásod jól menjen, ismerned kell az ügyfeleidet.
Ehhez pedig az kell, hogy beszélgetést kezdeményezz – vagy ha ők kezdeményezik, akkor légy segítőkész.
Ha azt találják, hogy segítőkész vagy, olyan információkat fognak neked elárulni, amiket a konkurenseid biztosan nem tudnak.
Építs közösséget!
Válaszolj minden kommentre:
Válaszolj minden emailre:
És közben nagyon-nagyon figyelj!
Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!
Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.
4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.
Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!
A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom
A lényeg
A piackutatás a vállalkozás indítás legfontosabb előfeltétele.
A piackutatás módszerei feloszthatóak:
- Primer és szekunder kutatásokra
- Kvantitatív és kvalitatív kutatásokra
Minél több adatod van – annál jobb döntéseket tudsz hozni.
És minél jobb döntéseket hozol, annál jobban fog menni a vállalkozásodnak.