Piackutatás: A legjobb módszerek és a folyamat (10-lépésben)

START vállalkozás indítás kurzus — INGYEN

Extra vállalkozás- és webshop ötletek, feladatok, kérdések, esettanulmányok és exkluzív anyagok.

Érdekel

A piackutatás a vállalkozás indítás alapfeltétele.

Ha nincs piackutatásod – nem állsz készen egy vállalkozás elindítására.

Pont.

De ne aggódj!

Ebben a cikkben mindent megtudhatsz:

  • Mi is pontosan a piackutatás fogalma?
  • Melyek a piackutatás módszerei?
  • Hogyan néz ki a piackutatás folyamata?

Az elmélettől kezdve a teljes, átfogó gyakorlatig — lépésről-lépésre.

(saját példán bemutatva) 🙂

Piackutatás fogalma

A piackutatás (angolul market research) egy üzleti módszer, amely során kvantitatív és kvalitatív adatokra támaszkodva, primer és szekunder forrásokból adatot gyűjtünk a piacról, hogy aztán ezek alapján a legjobb döntéseket tudjuk meghozni.

A marketingkutatás (marketing research) ugyanez – csak kimondottan a marketingre terjed ki (pl.: branding).

Leegyszerűsítve?

A piackutatás nem más, mint adatgyűjtés. 

Amit pedig kapsz:

Információ.

Már azelőtt, hogy elkezdted volna a saját vállalkozásodat.

Miért fontos ez?

Az adat a világ legértékesebb erőforrása – megelőzve az olajt.

Nézd csak, melyek a legértékesebb brandek jelenleg a világon:

brand jelentése

Információs technológiai cégek – nem olajcégek.

De miért jó ez neked?

Az információ segítségével elkerülheted az érzelmi alapú döntéseket, és csak a bizonyított, objektív tényekre támaszkodhatsz.

Már azelőtt rengeteg adatot kaphatsz, mielőtt “leraktad volna az első alapkövet”:

…és a listát folytathatnánk.

De ami a legfontosabb:

Információt kapsz róla, hogy vajon van-e kereslet a termékedre/szolgáltatásodra.

Kereslet + Kínálat = Sikeres vállalkozás

Piackutatás módszerei

Mindössze 2 módszert érdemes ismerned:

  • Primer és szekunder kutatás
  • Kvantitatív és kvalitatív kutatás

Ne aggódj, a piackutatás folyamatánál mindre mutatunk példát is!

1. Primer és szekunder kutatás

Primer kutatás

Elsődleges forrásból származó információk gyűjtése (primer = elsődleges), tehát saját magunk által gyűjtött adatok.

Például:

  • Saját látogatottsági adatok
  • A marketing és értékesítés hatékonysága
  • A vállalkozásunk bevétele

Jóval megbízhatóbb és hitelesebb, mint a szekunder kutatás – cserébe viszont jóval pénz- és időigényesebb.

Szekunder kutatás

Másodlagos forrásból származó információk gyűjtése (szekunder = másodlagos), tehát mások által már összegyűjtött adatok.

Például:

  • Iparági felmérések
  • Piaci kutatások
  • Statisztikai hivatalok által közzétett adatok

Sajnos kevésbé megbízhatóak és személyreszabottak, mint a primer kutatás – cserébe viszont kevésbé pénz- és időigényesek.

A primer és szekunder kutatás az adat forrása szerint osztályoz.

A kvantitatív és kvalitatív piackutatási módszer viszont az adat minősége szerint. 

2. Kvantitatív és kvalitatív kutatás

Kvantitatív kutatás

Ez a piackutatási módszer a számokkal kimutatható adatokat gyűjti és elemzi (kvantitatív = mennyiségi).

Például:

  • Átkattintási arány (CTR)
  • Konverzió
  • Bevétel

Kvalitatív kutatás

Ez a piackutatási módszer a számokkal nem kimutatható adatok gyűjti és elemzi (kvalitatív = minőségi).

Például:

  • Vélemények
  • Kérdőívek
  • Visszajelzések

Ennyit az elméletről 🙂

Nézzük meg, hogy pontosan hogyan is néz ki a piackutatás folyamata?

Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!

Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.

4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.

Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!

A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom

Piackutatás folyamata

Hogyan gyűjthető adat?

  • Feedback (visszajelzés, vélemények)
  • Experimenting (kísérletezés, tesztelés)
  • Observation (megfigyelés)

A visszajelzések során kvalitatív adatokat kapunk a célközönségünktől.

A tesztelések során kipróbáljuk, hogy vajon miként tudna egy konkrét dolog jobban működni.

A megfigyelés során pedig a piacon már jól működő módszerekből inspirálódunk – vagy saját adatokból.

Ezek alapján lássuk a legjobb konkrét piackutatási módszereket.

1. rész a 2-ből: Kvantitatív adatok

1. Konkurenciaelemzés

Ha vállalkozást indítasz, ez az első, amit meg kell nézned.

  • Van-e más cég a piacon
  • Hány konkurens van a piacon
  • Milyen erős a piaci pozíciójuk
  • Miben tudnál mást/jobbat/értékesebbet adni, mint ők
  • Hogyan szerzik az ügyfeleiket

Ne bosszankodj amiatt, ha vannak konkurensek. Akkor van baj, ha nem találsz:

  • Vagy teljesen új vállalkozás ötletet fedeztél fel – amit még előtted senki (kicsi az esélye)
  • Vagy nincs kereslet az általad megálmodott ötletre, ezért nincs kínálat sem (nagy az esélye)

Az első, és talán legjobb konkurenciaelemzési módszer a reverse-engineering (visszamodellezés).

Ez a konkurens cégek kielemzését jelenti a legapróbb részletekig, majd egyben megvizsgálni a teljes összképet.

Ide tartozik:

  • Az összes konkurens property kielemzése (pl.: weboldal, termék, szolgáltatás)
  • Az összes látható kommunikációs csatorna kielemzése (pl.: közösségi média jelenlét)
  • A konkurens teljes üzleti stratégiájának kielemzése (pl.: üzleti modell, értékesítési tölcsér, stb.)

A reverse-engineering brutálisan hatékony – nem hiába sorolom a legfontosabb vállalkozásindítási alapelvek között.

Visszamodellezhetsz mindent, amit látsz – de mi a helyzet azzal, amit nem látsz?

Itt lép életbe a 2. módszer.

2. Látogató forgalom

Ez a piackutatási módszer egy weboldal teljes látogatóforgalmát fejti vissza – és még sokkal többet is tud!

A legelső, amit használnod kell: Similarweb.

Ha megvizsgáljuk az előző cégem online teljesítményét, ez az oldal pontosan megmutatja:

  • mekkora látogatóforgalma van (közel 200.000 havonta),
  • ez hányadik legnépszerűbb a saját iparágában világszerte (551),
  • de a forgalom időszakos alakulását, szezonalitását is:
piacelemzés

De ami még fontosabb:

Megmutatja, hogy pontosan milyen forrásokból érkezik ez a látogatóforgalom az oldalra.

piackutatás fogalma

6 kategória van:

  • Direct (direkt forgalom – amikor valaki közvetlenül a weboldalra látogat)
  • Referrals (ajánlások – más oldalakról érkező forgalom)
  • Search (keresések – a Google-ből érkező SEO forgalom)
  • Social (közösségi média – valamely közösségi oldalról érkeznek (pl.: Facebook, Instagram)
  • Mail (emailből érkező forgalom)
  • Display (reklámból érkező forgalom)

Egyből láthatod, hogy a cég fókusza a keresőoptimalizáláson van.

Bár a Similarweb-nél jobb eszköz jelenleg nincs a piacon, de azért léteznek mások is.

Ez a cikk átfogó képet ad – de nem megy bele a részletekbe!
Szerezz exkluzív hozzáférést emailen, ahol az üzleti stratégiánk 75%-át megosztjuk!

Ez után a konkrét konkurensek mellett érdemes megvizsgálni generálisan is a piacot a következő módszerrel.

3. Keresési forgalom

Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!

Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.

4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.

Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!

A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom

A piackutatás során az egyik leghitelesebb forrás a keresési forgalom.

Az internetes keresőket ugyanis az emberek teljes őszinteséggel használják, hiszen nem gondolják, hogy figyelik őket (mint például egy fókuszcsoportos piackutatáson).  

Nem csak termékekre, hanem a konkurensekre folytatott kereséseket is meg lehet találni.

Ehhez a legnépszerűbb ingyenes eszköz: Google Keyword Planner.

Kereshetsz kulcsszavakra is:

piackutatás módszerei

De akár egyes oldalakra is:

piackutatás folyamata

A pontos keresési mennyiségek helyett viszont csak nagyságrendileg fogod látni az eredményeket.

A pontos eredményekhez egy kicsit mélyebbre kell ásni:

4. Trendek, aktualitások, szezonalitás

Amikor egy új vállalkozást, terméket, szolgáltatást vagy projektet indítunk, a szezonalitás és a trend felfutása rengeteg dolgot befolyásol: 

…tehát lényegében a teljes stratégiát, azaz mindent, amit csinálsz.

De vajon honnan tudhatod, hogy egy termékre növekszik a kereslet vagy éppen csökken – illetve hogy az év X szakaszában mekkora ez a kereslet?

A válasz: Google Trends.

Segítségével megtudhatod, hogy:

  • Felszálló vagy leszálló ágban van az adott trend
  • Mikor van a szezonja?
  • Mikor van az évben a mélypont és a csúcspont?
  • Hol keresnek az adott kifejezésre a legtöbben geográfiailag?
  • Milyen hasonló kifejezésekre és témákra keresnek még?

Példaként nézzük meg ismét a korábbi vállalkozásom:

marketingkutatás

Látható, hogy a kert április végén a legfelkapottabb, és Karácsony körül a legelhanyagoltabb. Logikus.

Ami viszont már érdekesebb, az a “webáruház” keresések:

primer és szekunder kutatás

Látható, hogy a webshopokra legfőképpen Black Friday idején keresnek, és a legtöbben ilyenkor szerzik be a karácsonyi ajándékokat is, hiszen ez után rohamosan csökken a keresések száma, és összességében alig érik el az októberi szintet. 

Tehát ha webshop ötletet keresel, tudd, hogy jó eséllyel az ősz lesz a legfontosabb időszakod (kivéve, ha más az iparágad szezonalitása, mint például a kerteké).

Az is megfigyelhető, hogy a webshopok a 2000-es évek végén robbantak be igazán hazánkban, azóta pedig már megszokottá váltak és egyre több embernél alakul ki a preferencia (tehát már nem általános webshopokra keres, hanem konkrét termékekre vagy webshop márkákra).

5. Bevételi adatok

Kevesen tudják, de a konkurencia elemzést olyan mélységekig meg tudod csinálni, hogy egyenesen a versenytárs zsebében is kutathatsz.

Rengeteg olyan hivatalos oldal van, ami megmutatja egy adott vállalkozó vagy vállalkozás bevételét, legyen az:

  • KATA-s egyéni vállalkozó
  • Cég (pl.: Kft.)

Az egyéni vállalkozók nyilvántartását itt találod:

https://www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/

A cégek éves bevételi beszámolóit pedig itt:

https://e-beszamolo.im.gov.hu/oldal/kezdolap

6. Különböző iparági szekunder adatok

Sok cég készít rendszeresen iparági beszámolókat – de állami szervek is.

Ha webshopod van, akkor érdemes webshop motorok által közzétett szekunder kutatásokat gyűjtened, például:

Ha marketinggel foglalkozó vállalkozásod, akkor marketing blogok beszámolóit:

…és így tovább.

Emellett a magyar és nemzetközi statisztikai hivatalok beszámolóit is érdemes kutatni:

7. Saját adatok

Ahogy már korábban említettük, ide tartozik minden adat, amit te magad gyűjtesz a saját propertyken:

  • Weboldaladon
  • Közösségi médiában
  • Listáidon

…és így tovább.

Ehhez a legfontosabb eszköz: Google Analytics.

Ebből szinte bármit megtudhatsz:

  • Mekkora a pontos látogatóforgalmad
  • Mennyi ideig tartózkodnak az oldaladon
  • Ebből hányan iratkoznak fel
  • Hányan pattannak vissza
  • Mekkora a konverziód

Tehát szinte mindent, amire szükséged lehet.

Itt fogod megtalálni az egész internet leghitelesebb adatbázisát.

Látható például, hogy a Google Trends adatok tűpontosak, hiszen ugyanazt tükrözik vissza, amit a Google Analytics adatok is mutatnak az előbb említett kerti cégemről:

konkurencia elemzés

De mi a helyzet a kvalitatív (minőségi) adatokkal? 

2. rész a 2-ből: Kvalitatív adatok

Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!

Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.

4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.

Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!

A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom

8. Hőtérkép

Az internetnek hála még a látogatóid viselkedését is követni tudod – valós időben!

Hőtérképek segítségével láthatod, hogy:

  • Melyek a legnépszerűbb elemek az oldaladon
  • Meddig tudod fenntartani az emberek érdeklődését, meddig görgetnek le
  • Mi az a funkció, amit egyáltalán nem használnak

Mi erre a célra a Hotjar-t használjuk.

piackutatási eszközök

9. Feedback gyűjtés

A #1 legfontosabb adat, amit gyűjthetsz:

A célközönséged gondolatai.

Ide tartozik a motivációjuk, az érdeklődésük, a félelmeik – minden apró információmorzsa!

Ezeket pedig gyűjtheted:

  • Email-ben
  • Chatbottal
  • Kérdőívekkel

Tehát gyakorlatilag bármivel, ami információt gyűjt a buyer personadról.

Figyeld nagyon, milyen szavakat használnak, hogyan jellemzik a problémájukat, milyen megoldásban gondolkodnak.

Ebből következik az utolsó, nagyon fontos piackutatási tipp.

10. Beszélgess az ügyfelekkel

Ahhoz, hogy a vállalkozásod jól menjen, ismerned kell az ügyfeleidet.

Ehhez pedig az kell, hogy beszélgetést kezdeményezz – vagy ha ők kezdeményezik, akkor légy segítőkész.

Ha azt találják, hogy segítőkész vagy, olyan információkat fognak neked elárulni, amiket a konkurenseid biztosan nem tudnak.

Építs közösséget!

Válaszolj minden kommentre:

kvantitatív

Válaszolj minden emailre:

kvalitatív

És közben nagyon-nagyon figyelj!

Piackutatás mesterfokon – Elméleti és gyakorlati képzés!

Ismerd meg, hogyan alkalmazhatod a cikkben leírt módszereket.

4 elméleti és 5 gyakorlati lecke, ami lépésről lépésre, konkrét példákon keresztül vezet végig a piackutatáson.

Rögtön alkalmazni tudod a saját vállalkozásodnál!

A képzés ára mindössze bruttó 4790 Ft (alanyi adómentes).
Jelentkezz most, és vágj bele a gyakorlati piackutatásba!
Megvásárolom

A lényeg

A piackutatás a vállalkozás indítás legfontosabb előfeltétele.

A piackutatás módszerei feloszthatóak:

  • Primer és szekunder kutatásokra
  • Kvantitatív és kvalitatív kutatásokra

Minél több adatod van – annál jobb döntéseket tudsz hozni.

És minél jobb döntéseket hozol, annál jobban fog menni a vállalkozásodnak.

Vállalkozói START kurzus INGYENESEN

Minden nap 1 email, 5 napon keresztül. Igényeld, és azonnal érkezik az első email.

Sikeres feliratkozás