A brandingről nem túlzás kijelenteni, hogy:
A világ talán legjövedelmezőbb marketing stratégiája.
Nem hiszed?
Nézzük csak meg, mi a legértékesebb brand a világon:

De vajon kinél landol a legnagyobb profit?

És ki a valaha volt talán legismertebb cégalapító?

Véletlen?
Kizárt.
A jó hír, hogy nem csak mammut vállalatoknál működik – hanem egész kicsiben, akár nálad is.
Megmutatjuk!
Nézzük meg, mi a branding, az employer branding, és a brand jelentése (igazából), hogyan lehet felépíteni egy márkát – és hogyan profitálhatsz te is belőle!
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Tartalom
A brand jelentése
Ha bárkit megkérdeznénk, mi a brand, ezeket felelné:
- Márkanév
- Logó
- Sajátos színek, kinézet
Bár nem tévedne – de célszerű még mélyebbre ásni.
A brandet úgy képzeld el, mint egy hatalmas neuronhálózatot:

A márkáddal új neuront hozol létre, amihez asszociációkat kapcsolsz (más neuronokat).
Minél több és szorosabb asszociációt hozol létre, annál hamarabb jut az emberek eszébe a terméked a brand megpillantásakor vagy megemlítésekor.
- lépés: Kialakítod a brandet, mint “fő” neuront – például: Nike
- lépés: Képzettársításokat kommunikálsz mellé – például sport, cipők, pipa szimbólum
- lépés: Másodlagos képzettársításokat kommunikálsz mellé – pl.: menő, profi, minőségi
- lépés: Az egész céget úgy építed fel, hogy ezeket a képzettársításokat hozzák létre az agyban, amiket a célközönség végül összekapcsol a “fő” neuronnal, vagyis a márkáddal
- lépés: Minél következetesebben, hosszabb távon kommunikálod – annál erősebb lesz a neuronok között a kapcsolat, míg végül visszafelé is elkezd működni.
Visszafelé?
Eredetileg így nézett ki:
Nike? Akkor sport, cipők, sportruházat.
De mikor az asszociációk –így a brand is– megerősödött, fordítva is elkezdett működni:
Sport? Cipők? Sportruházat? Akkor Nike!
Miért fontos ez?
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Mert az emberi gondolkodás nem így történik:
Nike cuccot szeretnék –> De ők sportruházatot gyártanak –> Akkor elkezdek sportolni.
Sokkal inkább így:
Sportolok –> Szükségem lenne sportruházatra –> Nike!
Tehát a brand ereje nem abban rejlik, hogy tudják, mi a neved vagy a logód.
Hanem abban, hogy te jutsz eszükbe az egyes termékkategóriákról.
A brand jelentése hivatalosan:
Egy terméktípus, amelyet egy adott cég készített.
De a brand IGAZI jelentése:
Olyan asszociációk (képzettársítások), amelyek mélyen a vásárlók agyában élnek – és összekapcsolnak egy márkát az egyes termékkategóriákkal.
Ezek pedig tudatosan alakíthatóak.
De hogyan?
A branding jelentése
A branding az a folyamat, amely során értelemmel ruházunk fel addig nem ismert termékeket/szolgáltatásokat, vagy cégeket – mindezt a vásárlók agyában.
Tehát a branding a márka tudatos építését jelenti, ezért márkaépítésnek vagy brandépítésnek is nevezzük.
Emellett a vállalkozás egyik legfontosabb üzleti és marketing tevékenysége!
Hiszen ha sikerül egy erős márkát létrehoznod, akkor:
- Te jutsz eszébe először a potenciális vásárlóknak
- Tőled fognak vásárolni
- Sőt, legjobb esetben még ajánlani is fognak
Tehát az erős brand nem csak eladásokat, hanem ingyen reklámot (továbbajánlást) is jelent.
Ez a 2 dolog pedig a vállalkozásépítés szent gráljai.
De ahhoz, hogy tudd, hogyan építs brandet – előbb meg kell ismerned az összetevőit.
Melyek a legfontosabb fajtái?
A branding fajtái
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
A márkát alapvetően 3 csoportra oszthatjuk:
- Vállalati branding
- Énmárka (személyes márka) építése
- Employer branding
Nézzük meg őket egyesével – néhány szóban.
1. Branding
Ide tartozik, amikor a vállalkozásod hírét szeretnéd felépíteni.
Ez a klasszikus Nike eset.
Adott egy cég, amelynek van neve, logója, terméke/szolgáltatása – és ezeket akarja pozitív képzettársításokkal összekapcsolni.
2. Énmárka – avagy a személyes márka építése
Léteznek olyan cégek, ahol az alapító személye nevesebb, mint maga a céges márka.
A jó hír, hogy a márka is hatalmasat profitál ebből, hiszen az alapító népszerűsége miatt a cég márka ereje is felszáll.
Klasszikus példa Elon Musk, akit talán többen ismernek, mint a cégeit (Tesla, SpaceX).
De érdemes megemlíteni Steve Jobs-ot, akinél talán erősebb volt a cégének márkája (Apple), de kétségkívül hozzájárult ehhez az ő személyes karizmája is.
3. Employer branding
Ahhoz, hogy egy cég #1 lehessen egy adott piacon, a legjobb emberekre van szüksége.
Ehhez viszont:
- Magához kell édesgetnie a legnagyobb tehetségeket
- Meg is kell őket tartania
Pontosan ez az employer branding jelentése – vagy magyarul munkáltatói márkaépítés.
De hogyan történik a brandépítés a gyakorlatban?
A brandépítés 5 + 2 legfontosabb lépése
A branding máshogy működik az énmárka, illetve a céges márka építésekor.
De szerencsére csak részleteiben különböznek – a big picture-ben nem!
Éppen ezért a most következő lépések mindkét fajtára alkalmazhatóak.
1. lépés: Termék
Minden a termékkel kezdődik.
Ha a termék rossz, a marketing vagy a brand építés csak meggyorsítja a bukást.
Ha a termék kiváló, a marketing vagy a brand építés csak meggyorsítja a növekedést.
Az erőforrásaid 90%-át a termékedre irányítsd!
Minden másra (pl.: marketing, design, stb.) a maradék 10%-ot.
Hiszen ha a termék jó, át fogja venni a többi tevékenység szerepét.
Gondolj csak az iPhone-ra.

Az Apple a töredékét költötte reklámra, mint amennyit manapság költ.
Mindezt azért, mert a termék forradalmian úttörő volt.
Ma már inkább… ezt mindenki döntse el saját maga 🙂
2. lépés: Pozícionálás
A pozícionálás az egyik legerősebb marketing koncepció.
Az ember termékkategóriákban gondolkodik.
Minden kategóriában körülbelül 3 terméket tudunk mindenfajta erőlködés nélkül mondani.
A pozícionálás célja, hogy megtaláld azt a kategóriát, amiben a terméked az első helyen lesz a vásárlók fejében.
Tulajdonképpen azt választod ki vele, hogy ki a célközönséged – tehát kinek jó a terméked.
Egy példa az autóknál:
- Luxusautó? Akkor a gazdagokat célzod vele.
- Biztonságos autó? A családok a célközönséged.
- Elektromos autó? A környezetvédő, tudatos embereket és vállalkozókat vonzod.
- Sportautó? Főleg a férfiakat célzod.
A cél, hogy a márkádat összekapcsolják a pozícionálásával.
Luxusautó? Ferrari.
Biztonság? Volvo.
Elektromos? Tesla.
Sportautó? BMW.
Eszedbe fog jutni még 1-2 más márka is a szavak hallatán – de csak 2-3 az, aminek annyira erős az asszociációja, hogy egyből beugrik.
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
3. lépés: Megkülönböztetés
Míg a pozícionálás inkább a célközönségedről szól, addig a megkülönböztetés inkább a termékedről.
Az első és legfontosabb célja:
Megkülönböztetni a piac többi résztvevőjétől a termékedet – vagyis kiemelni a tömegből.

Ehhez olyan előnyöket kell kiemelned a termékedben, amik a konkurenciánál nincsenek jelen.
Minél szembeszökőbb a különbség – annál jobb!
Az egyik legjobb modern példa a Tesla Cybertruck.

Ronda? Lehet.
Túl kocka? Sokaknak igen.
Különleges? 100%-ig!
Pontosan ezért adtak el belőle több százezer darabot – ZÉRÓ fizetett reklámmal.
4. lépés: Név, logó, szlogen – és a küldetés
Lehet, hogy van egy zseniális terméked.
Lehet, hogy ügyesen pozícionáltad – sőt még meg is különböztetted a konkurenciától.
De mindez semmit nem ér, amíg nem személyesítetted meg.
Ehhez szükség van a márka fő ismertetőjegyeire:
- Név
- Logó
- Szlogen
- Küldetés
A személyes márkádnál adott a név: a te saját neved.
De még itt is van hely a kreativitásnak, ugyanis a legtöbb előadóművész például kitalált fantázianévvel nyomja — ha jobban belegondolunk, mintha egy fantasy könyv lapjairól léptek volna elő:
- Katy Perry
- Eminem
- Bruno Mars
- Lady Gaga
- John Legend
Ez teljesen iparág függő.
A vállalkozók például nem szokták megváltoztatni a nevüket.
A név mellett a logó az, ami hihetetlenül fontos. Ez lesz a legerősebb asszociáció.
Alapszabályként elmondható, hogy ha a márkád nevét (vagy a saját neved) használod a logódban, azzal nem nagyon tudsz mellélőni.
A legjobb az, ha a nevedből kikövetkeztethető, hogy mit is csinálsz.
Ha erre nincs lehetőséged, akkor lép életbe a szlogen.
A szlogen egy nagyon rövid, 2-5 szavas szösszenet, ami:
- Megmutatja, mi a fő tevékenységed
- Megmutatja, mi a fő hitvallásod
Érdemes ezt összekötni a küldetéseddel – így a szlogen a küldetésed rövid összefoglalása lesz.
A küldetés nem más, mint a “miért?”, ami a vállalkozás mögött áll. Ez mutatja meg, hogy miért csinálod azt, amit. Rávilágít, hogy mi az a nagyobb cél, amit támogatsz.
A Nike-nál például a küldetés így hangzik:
“Inspirációt és innovációt nyújtani minden sportolónak a világon. *Bárki, akinek van teste, sportoló.”

Ehhez kapcsolódik a világ talán leghíresebb szlogene is:

De a Tesla küldetése is sokatmondó:
“Felgyorsítani a világ elmozdulását a fenntartható energia felé.”
Ez az, amiért a Tesla létrejött.
És ez az, amiért rengeteg vásárló Tesla-t vásárol.
5. lépés: Tartalom
Most, hogy mindent helyreraktál, és pontosan tudod, hogy:
- Ki vagy
- Mit csinálsz
- Miért csinálod
- Kinek csinálod
…eljött az ideje, hogy ezt beültesd a célközönséged fejébe.
Ezt a legjobban tartalom gyártásával tudod elérni.
Tartalomnak számít minden, ami információt hordoz.
Például:
- Blogcikk
- Fizetett hirdetés
- Youtube videó
- Nyilvános beszéd
- Weboldal
…és így tovább.
A cél, hogy mindazt, amit az első 4 lépésben meghatároztál, kommunikáld és egyre több emberrel ismertesd meg.
De van 2 trükk, ami nagyon felgyorsítja az egész márkaépítést.
5+1. lépés: Egységesítés
Mindazt, amit kitaláltál, egységesítened kell.
Ez azt jelenti, hogy ugyanazokat a színeket kell használod a termékeidben, a tartalmaidban, a weboldaladon – mindenhol.
Ugyanazt a nevet, szlogent, pozícionálást vagy megkülönböztető előnyt kell hangsúlyoznod.
És ami a legfontosabb:
Ugyanazokat az értékeket kell kommunikálnod.
Legyél rugalmas a részletekben – de makacs a vízióban.
5+2. lépés: Következetesség
Nem elég, hogy egységes a kommunikációd – annak is kell maradnia.
A brandépítés egy nagyon hosszútávú játszma.
Ha félévente lecseréled az arculatodat, a pozícionálásodat, vagy ami még rosszabb, az értékeidet, nem fogsz megragadni a célközönség fejében.
Eleinte ez még nem probléma, hiszen meg kell találnod a product/market fit-et, vagyis hogy mire van szüksége a célcsoportnak.
De ha ez megvan – ne változtass!
Hiába unod meg, a célcsoport jóval kevesebbszer fog találkozni veled, így sosem fogja megunni.
Gyakori kérdések a márkaépítésről
Míg a branding a vásárlóknak szól, addig az employer branding a jelenlegi vagy jövőbeli alkalmazottaknak szóló márkaépítést jelenti.
A vállalat helyett egy személy autoritását, hitelességét és szaktudását építi fel a célközönség szemében – tehát a személyt helyezi a “kirakatba” az üzleti célok érdekében.
A brandek mindhárom fajtája nagyon fontos, ezért célszerű őket egymást kiegészítve és együtt felépíteni.
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
A lényeg
A brand és a branding jelentése nem más, mint a célcsoport fejében elfoglalt #1 pozíció.
Ahhoz, hogy ezt elérd, nem elég a brand kialakítása – szükség van a következetességre is.
Ez egy nagyon hosszú távú játszma.
De ha egyszer beérik:
- Töredékére csökkenti a hirdetési költségeidet
- Megduplázza a bevételeidet
- Megsokszorozza a visszatérő vásárlóidat
Vállalkozás indítás kurzusok

START kurzus — szerezd meg INGYEN még ma:
- Extra vállalkozás- és webshop ötletek
- Feladatok, kérdések és esettanulmányok
- Exkluzív anyagok, csak a résztvevőknek
Túl vagy már rajta? Irány a PRO kurzus!
Kérdésed van?
Tedd fel nekünk kommentben!
A komment szekció az, ahol velünk a leginkább kapcsolatba tudsz lépni – ne habozz 🙂